Uchwała Nr ........................../2005 Rady Miejskiej Wodzisławia Śląskiego z dnia ........................................ 2005 roku w sprawie: określenia zasad ustalania i poboru, terminu płatności i wysokości stawek opłaty targowej, oraz zarządzenia poboru opłaty targowej w drodze inkasa oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso. Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 8, art. 40 ust.1, art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 08 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2001roku Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.), art. 19 pkt 1 lit. a i pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2002 roku Nr 9 poz. 84 z późn. zm.), art. 47 § 4a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. z 2005 roku, Nr 8, poz. 60) oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2000 roku o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz.U.Nr 62, poz. 718 z późniejszymi zmianami) Rada Miejska Wodzisławia Śląskiego uchwala, co następuje: § 1 Ustala się dzienne stawki opłaty targowej na terenie miasta Wodzisławia Śląskiego w następującej wysokości: 1. Za dokonywanie sprzedaży z środka transportu bez względu na rodzaj środka transportu i ładowność do 2,5 tony, jeżeli towar znajduje się na pojeździe (samochód, traktor, przyczepa, furmanka, itp.): a) artykułami rolno - spożywczymi - 12,00zł b) artykułami przemysłowymi - 15,00zł. 2. Za dokonywanie sprzedaży z środka transportu o ładowności równej i powyżej 2,5 tony bez względu na jego rodzaj - 18,00zł. 3. Od każdej osoby dokonującej sprzedaży, z ręki, kosza lub innego pojemnika - 2,00zł. 4. Za zajęcie miejsca pod stoisko, stragan, itp. lub towar przeznaczony do sprzedaży - za 1m2 zajmowanej powierzchni - 3,00zł. 5. Za dokonywanie sprzedaży na płycie Rynku oraz ulicach przyległych w czasie trwania imprez - za 1m2 zajmowanej powierzchni - 6,00zł. 6. Wysokość opłaty targowej nie może przekroczyć dziennej stawki maksymalnej określonej w ustawie. § 2 1. Opłatę targową pobiera się niezależnie od należności przewidzianych w odrębnych przepisach za korzystanie z urządzeń targowych oraz za inne usługi świadczone przez prowadzącego targowisko. 2. Powierzchnię zajmowaną przez podmiot dokonujący sprzedaży liczy się w pełnych metrach kwadratowych zaokrąglonych w górę z tym, iż jeżeli zajmowana powierzchnia jest mniejsza niż 1m2, to zaokrągla się ją do 1m2. 3. Ilekroć w uchwale jest mowa o: a) Targowisku - rozumie się przez to wszelkie miejsca, w których prowadzony jest handel za wyjątkiem budynków lub części budynków - z wyjątkiem targowisk pod dachem oraz hal używanych do targów, aukcji i wystaw. b) Zajmowanej powierzchni - rozumie się przez to jednolity obszar służący podmiotowi dokonującemu sprzedaży do wykonywania czynności związanych ze sprzedażą, a w szczególności do ustawienia straganu, stolika lub innego przedmiotu pełniącego role lady sprzedażnej, magazynowania towarów i składowania opakowań po towarach jak również dla potrzeb bytowych samego sprzedającego. c) Ulicach przyległych do Rynku - należy przez to rozumieć ulice: Słowackiego, Targową, Zamkową, Zgody, Kubsza, Park Miejski, Głowackiego, Plac Gladbeck, Jana, Piłsudskiego, Apteczną, Styczyńskiego, Opolskiego, Kościelną, Sądową, Minorytów, Ks. Konstancji, Średnia, Powstańców. d) Imprezach – rozumie się przez to w szczególności „Dni Wodzisławia”, „Pożegnanie Lata”, „Sylwester”, itp. § 3 1. Zarządza się pobór opłaty targowej w drodze inkasa. 2. Na inkasentów wyznacza się: a). Służby Komunalne Miasta na terenie: - Targowiska Nr 1 przy ulicy Targowej. - Obszaru bezpośrednio przylegającego do Targowiska Nr 1, tj. ulicy Targowej, terenu obok Hali Targowej i dworca PKS. - Targowiska Nr 2 przy ulicy Wyszyńskiego. - Obszaru bezpośrednio przyległego do Targowiska Nr 2, tj. ulicy Wyszyńskiego oraz obszaru przyległego do pawilonu "PLUS" i "SUPERSAM" przy ulicy 26 Marca - Targowiska przy ulicy Bogumińskiej b). Straż Miejską Wodzisławia Śląskiego na terenie: - Rynku - Ulicy Kubsza - Osiedla XXX-lecia - Ulicy Bogumińskiej na obszarze przyległym do stacji paliw firmy „KLOCKIEWICZ” - Obszarów, na których dokonuje się sprzedaży w związku z imprezami, odpustami, okresami przedświątecznymi, itp. - Pozostałych obszarów miasta. § 4 1. Na każą przyjętą wpłatę inkasent wydaje wpłacającemu pokwitowanie z przydzielonego mu kwitariusza. Pokwitowanie powinno zawierać wpisaną aktualną datę oraz nazwisko (nazwę) podmiotu dokonującego sprzedaży. 2. Inkasent jest odpowiedzialny za prawidłowe przechowywanie i zabezpieczenie pobranej gotówki oraz kwitariuszy, które są drukami ścisłego zarachowania. § 5 1. Określa się wynagrodzenie za inkaso opłaty targowej dla inkasentów, o których mowa w § 3 pkt 2 lit. a i lit. b w wysokości 10% zainkasowanych i wpłaconych w terminie kwot. 2. Inkasenci, o których mowa w § 3 pkt 2 lit. a i lit. b wpłacają niezwłocznie pobraną opłatę targową na rachunek bankowy Urzędu Miasta lub w kasie Urzędu Miasta Wodzisławia Śląskiego, nie później jednak niż w pierwszy dzień roboczy po tygodniu w którym opłata targowa została pobrana. 3. Wypłata wynagrodzenia dla inkasenta nastąpi w terminie 30 dni od dnia przedłożenia do Urzędu Miasta faktury i rozliczenia pobranej opłaty targowej za dany miesiąc – pod warunkiem dokonania terminowej wpłaty pobranej opłaty targowej. § 6 Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Wodzisławia Śląskiego. § 7 Traci moc uchwała Nr XLII/482/2002 Rady Miejskiej Wodzisławia Śląskiego z dnia 30 sierpnia 2002 roku w sprawie wysokości stawek opłaty targowej, zasad poboru tej opłaty w drodze inkasa oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso. § 8 1. Uchwała wchodzi w życie od dnia 01 czerwca 2005 roku. 2. Uchwała podlega ogłoszeniu w dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego. 3. Treść uchwały wywiesza się na tablicach ogłoszeń w miejscach publicznych na terenie miasta Wodzisławia Śląskiego. UZASADNIENIE Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych opłatę targową pobiera się od osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemajacych osobowości prawnej dokonujących sprzedaży na targowiskach. Targowiskami natomiast są wszelkie miejsca, w których jest prowadzony handel. Opłacie targowej nie podlega sprzedaż dokonywana w budynkach lub częściach budynków, z wyjątkiem targowisk pod dachem oraz hal używanych do targów, aukcji i wystaw. Opłatę targową pobiera się niezależnie od należności przewidzianych w odrębnych przepisach za korzystanie z urządzeń targowych oraz za inne usługi świadczone przez prowadzącego targowisko. Od opłaty targowej zwalnia się osoby i jednostki, które są podatnikami podatku od nieruchomości w związku z przedmiotami opodatkowania położonymi na targowiskach. Art. 19 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych stanowi jednocześnie, iż obecnie Rada Gminy określa w drodze uchwały zasady ustalania i poboru oraz terminy płatności i wysokość stawek opłaty targowej (przy uwzględnieniu ustalonej w ustawie maksymalnej stawki dziennej - obecnie 579,32zł.), oraz może zarządzić pobór opłaty targowej w drodze inkasa oraz określić inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso. W dniu 30 sierpnia 2002 roku Rada Miejska Wodzisławia Śląskiego podjęła uchwałę Nr XLII/482/2002 w sprawie wysokości stawek opłaty targowej, zasad poboru tej opłaty w drodze inkasa oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso. W uchwale tej Rada Miejska ustaliła zróżnicowane stawki opłaty targowej, stwierdziła iż zarządza się pobór opłaty targowej w drodze inkasa (nie precyzując jednak dokładnie inkasentów w poszczególnych miejscach na terenie miasta) oraz ustaliła wynagrodzenie za inkaso opłaty targowej w wysokości 5% zainkasowanych kwot. Jednocześnie w wykonaniu powyższej uchwały Zarząd Miasta Wodzisławia Śląskiego uchwałą Nr Or.I.0151-242/2002 z dnia 2 października 2002 roku wyznaczył konkretnych inkasentów (Służby Komunalne Miasta, Straż Miejską) w poszczególnych miejscach na terenie Miasta Wodzisławia Śląskiego, określił termin płatności zainkasowanych kwot oraz zasady wypłaty wynagrodzenia dla inkasentów. Konieczność dokonania zmian uchwały Rady Miejskiej Wodzisławia Śląskiego Nr XLII/482/2002 z dnia 30 sierpnia 2002 wynika z następujących wątpliwości: 1. Z zapisów art. 19 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wynika, iż rada gminy posiada uprawnienia do ustalenia wysokości stawki opłaty targowej, z tym że stawka ta nie może przekroczyć obecnie 579,32zł./ dziennie. Konstruując stawki opłaty targowej za 1m2 zajmowanej powierzchni uchwała powinna zawierać więc zapis, iż stawka nie może przekroczyć stawki maksymalnej przewidzianej w ustawie. Brak tego zapisu może bowiem spowodować, iż pobrana opłata targowa przekroczy ustaloną stawkę maksymalną. 2. Zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych to rada gminy określa zasady ustalania i poboru oraz terminy płatności opłaty targowej oraz może zarządzić pobór tych opłat w drodze inkasa oraz określić inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso. Oznacza to, iż do podjęcia takiej uchwały jest uprawniona tylko i wyłącznie rada miejska - nie może tego uczynić np. Prezydent Miasta, i nie ma podstaw by rada miejska mogła delegować swoje uprawnienia w tym zakresie. Wydaje się więc, iż obecnie brak jest uregulowań jaki podmiot jest inkasentem opłaty targowej w poszczególnych miejscach na terenie miasta oraz jaki jest termin płatności zainkasowanej opłaty targowej (postanowienia w tym zakresie zawiera wspomniana uchwała Zarządu Miasta ale jak już wcześniej wskazano uprawnienia tym zakresie posiada Rada Miejska). Należy jednocześnie podkreślić, iż wątpliwości w tej mierze wynikają z nieprecyzyjnego zapisu art. 19 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w brzmieniu obowiązującym w 2002 roku (a więc w momencie kiedy Rada Miejska i Zarząd Miasta podejmowały w/w uchwały) zgodnie z którym rada gminy określała zasady ustalania i poboru oraz terminy płatności i wysokość stawek opłaty targowej, czyli brak było zapisu (jak to ma miejsce obecnie) iż rada gminy określa w drodze uchwały. Obecnie jednak wyznaczenie inkasentów czy określenie wysokości ich wynagrodzenia należy do wyłącznej kompetencji rady gminy i nie może być przekazane innym podmiotom. W związku z powyższym: - W projekcie nowej uchwały w sprawie inkasa opłaty targowej powinny znaleźć się zapisy wyznaczające obszar inkasa opłaty targowej dla poszczególnych inkasentów (jak to ma miejsce w uchwale Zarządu Miasta). Dopiero w ten sposób Rada Miejska w drodze uchwały określi inkasentów opłaty targowej. - Ponadto zgodnie z obecnym brzmieniem art. 47 § 4a ustawy Ordynacja podatkowa terminem płatności dla inkasentów jest dzień następujący po ostatnim, dniu w którym zgodnie z przepisami prawa podatkowego wpłata podatku powinna nastąpić, chyba że organ stanowiący właściwej jednostki samorządu terytorialnego wyznaczy termin późniejszy. Opłatę targową pobiera się od osób dokonujących sprzedaży na targowiskach. Obowiązek uiszczenia opłaty targowej powstaje wiec wraz z dokonywaniem sprzedaży. Podatnik winien więc dokonać wpłaty opłaty targowej w dniu dokonania sprzedaży, a pobrana przez inkasenta kwota powinna być wpłacona w dniu następnym, chyba że rada gminy wyznaczy termin późniejszy. Generalnie inkasent powinien więc codziennie dokonywać wpłaty opłaty targowej pobranej w dniu poprzednim. Wpłacając natomiast zainkasowaną kwotę w terminie określonym w § 4 uchwały Zarządu Miasta Wodzisławia Śląskiego z dnia 02 października 2002 roku (raz w tygodniu w piątek) można uznać, iż opłata jest wpłacana przez inkasenta po terminie płatności. Zgodnie więc z art. 51 Ordynacji podatkowej powstaje zaległość podatkowa i organ podatkowy może narazić się na zarzut, iż nie dochodzi odsetek za zwłokę. W obecnym stanie organ stanowiący nie uchwalił bowiem późniejszego terminu płatności opłaty targowej, obowiązuje więc termin o którym mowa w art. 47 ustawy Ordynacja podatkowa, a więc dzień po dniu dokonywania sprzedaży. Nowa uchwałą powinna więc zawierać postanowienia dotyczące terminu płatności dla inkasentów pobranej opłaty targowej. Należy podkreślić, iż w brzmieniu art. 47 § 4a ustawy Ordynacja podatkowa obowiązującym w 2002 roku terminem płatności dla inkasentów był dzień następujący po ostatnim dniu w którym zgodnie z przepisami prawa podatkowego wpłata podatku winna nastąpić, chyba że właściwy organ jednostki samorządu terytorialnego wyznaczył termin późniejszy. Od 2003 roku zwrot "właściwy organ jednostki samorządu terytorialnego" zastał zastąpiony zwrotem "organ stanowiący właściwej jednostki samorządu terytorialnego". - Pomijając fakt, iż postanowienia dotyczące sposobu dokonywania wynagrodzenia za inkaso powinny obecnie być w uchwale Rady Miejskiej, a nie jak do tej pory w uchwale Zarządu Miasta zmiany wymaga zapis dotyczący terminu zapłaty wynagrodzenia oraz warunku pod jakim zapłata ta nastąpi. Słuszniejszym byłoby umieszczenie zapisu zgodnie z którym inkasentom przysługuje wynagrodzenie jedynie z tytułu terminowego wpłacania pobranej opłaty targowej, a nie jak do tej pory pod warunkiem dokonania wpłaty (każdej czyli też tej po upływie terminu płatności). Zapis taki wynika np. z ustawy Ordynacja podatkowa, ale dotyczy wynagrodzenia dla inkasentów z tytułu podatków pobranych na rzecz budżetu państwa. Warunkiem wypłaty wynagrodzenia byłoby więc nie sama wpłata zainkasowanej kwoty opłaty targowej ale wpłata tej kwoty w ustalonym terminie. Powinno to dyscyplinować inkasentów do terminowego wypłacania zainkasowanych kwot. - Uchwała powinna również jednoznacznie rozwiązywać problem wynagrodzenia za pobór opłaty targowej dla inkasenta jakim jest Straż Miejska. Z treści zapisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wynika, iż rada gminy może zarządzić pobór opłaty targowej w drodze inkasa oraz określić inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso. Również z zapisów art. 28 ustawy Ordynacja podatkowa wynika, iż rada gminy może ustalić wynagrodzenie dla inkasentów z tytułu poboru podatków stanowiących dochód budżetu gminy. Oznacza to, iż od woli rady gminy zależy czy zostanie ustalone wynagrodzenia za inkasowanie opłaty targowej. Wydaje się także, iż nic nie stoi na przeszkodzie, aby rada gminy ustaliła wynagrodzenie jedynie dla części inkasentów, określając, iż inkaso pobierane przez Straż Miejską, (czyli pracowników jednostki organizacyjnej) jest bez wynagrodzenia. Jeżeli więc w uchwale rada gminy ustaliła wysokość wynagrodzenia dla wszystkich inkasentów nie powinno dochodzić do sytuacji, w której część z nich nie otrzymuje tego wynagrodzenia (takie postępowanie może rodzić problemy w trakcie prowadzonych kontroli). Biorąc jednak pod uwagę rozbieżności interpretacyjne w tym zakresie oraz motywowanie inkasentów do rzetelnego wywiązywania się z ciążących na nich obowiązków, Wydział jest jednak zdania, aby w uchwale zawrzeć zapis ustalający wynagrodzenie dla wszystkich inkasentów i wypłacać je również dla Straży Miejskiej. 3. Zgodnie z art. 9 ustawy Ordynacja podatkowa inkasent obowiązany jest do pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Uchwała więc nie powinna nakładać na inkasentów dodatkowych obowiązków poza pobraniem podatku i jego terminowym odprowadzeniem na rachunek budżetu gminy. Obowiązki te mogą być natomiast zawarte w umowie o inkaso zawartej z inkasentem, i dopiero na podstawie tej umowy w przypadku nie wywiązania się z nałożonych obowiązków gmina może dochodzić swoje roszczenia. Należy wyraźnie podkreślić, iż na podstawie ustawy Ordynacja podatkowa i Kodeksu Karno - skarbowego inkasent odpowiada jedynie za podatki pobrane, a niewpłacone w terminie. 4. W celu uniknięcia w przyszłości podczas kontroli różnic interpretacyjnych w zakresie pojmowania definicji zajętej powierzchni przez inkasentów, handlujących i organ podatkowy Wydział proponuje, aby precyzyjne dopracować w uchwale Rady Miasta pojęcie zajmowanej powierzchni rozumianej np. jako jednolity obszar służący podmiotowi dokonującemu sprzedaży do wykonywania czynności związanych ze sprzedażą, a w szczególności do ustawienia straganu, stolika lub innego przedmiotu pełniącego role lady sprzedażnej, magazynowania towarów i składowania opakowań po towarach jak również dla potrzeb bytowych samego handlującego”. Realizacja powyższej uchwały nie powinna wywierać znacznych skutków finansowych dla budżetu gminy. Uchwała ta nie zmienia bowiem wysokości stawek opłaty targowej, a jedynie proponuje się zmianę poziomu wynagrodzenia za inkaso (biorąc pod uwagę poziom osiąganych dochodów z tytułu opłaty targowej w 2004 roku wzrost wynagrodzenia do 10% może spowodować zwiększenie wydatków o ok. 22 000zł.). W niektórych przypadkach mogą także zostać zmniejszone wydatki na wynagrodzenia dla inkasentów, jeżeli w terminie nie wpłacą pobranej opłaty. W związku z wypłatą wynagrodzenia za inkaso dla Straży Miejskiej wzrosną wydatki na powyższy cel, ale jak już wcześniej wskazano pod rządami obecnej uchwały wynagrodzenie takie mogło już być również wypłacane. |