Biuletyn Informacji Publicznej
Urząd Miasta Wodzisławia Śląskiego
 
kontakt | strona główna
Mapa serwisu
      Rejestr zmian Rejestr spraw
 
 
  Wyszukiwanie zaawansowane        Statystyka odwiedzin: 4270280

  Menu przedmiotowe
  Projekty Uchwał Rady Miejskiej / Rok 2005 /  Listopad 2005r.
Tytuł dokumentu: Projekt uchwały w sprawie : wprowadzenia opłaty prolongacyjnej na terenie Miasta Wodzisławia Śląskiego.
Data utworzenia: 18.11.2005
Data na dokumencie:
Symbol dokumentu:
Typ dokumentu:

 

Uchwała Nr …………………………./2005

Rady Miejskiej Wodzisławia Śląskiego

 

z dnia ……………………………. 2005 roku

 

w sprawie: wprowadzenia opłaty prolongacyjnej na terenie Miasta Wodzisławia Śląskiego.

 

            Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 8, art. 40 ust.1, art. 41 ust. 1, art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2001roku Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.), art. 57 § 7 i § 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (tj. z 2005 roku, Dz.U.Nr 8 poz. 60 z późn. zm).

 

Rada Miejska Wodzisławia Śląskiego

uchwala, co następuje:

 

§ 1

 

1.      Wprowadzić opłatę prolongacyjną od kwoty podatków oraz zaległości podatkowych podatników oraz należności płatników lub inkasentów, następców prawnych oraz osób trzecich, o których mowa w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa, stanowiących dochód budżetu Miasta Wodzisławia Śląskiego z tytułu:

 

a)     Odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenia zapłaty podatku na raty.

 

b)     Odroczenia lub rozłożenia na raty zapłaty zaległości podatkowej.

 

c)      Odroczenia lub rozłożenia na raty należności płatników lub inkasentów, następców prawnych oraz osób trzecich.

 

2.      Ustalić stawkę opłaty prolongacyjnej w wysokości 50% stawki odsetek za zwłokę ogłaszanej przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych w dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”

 

 

§ 2

 

Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Wodzisławia Śląskiego.

 

§ 3

 

Traci moc uchwała Nr XX/230/2000 Rady Miejskiej Wodzisławia Śląskiego z dnia 29 czerwca 2000 roku w sprawie wprowadzenia opłaty prolongacyjnej na terenie miasta Wodzisławia Śląskiego.

 

 

§ 4

 

1.      Uchwała wchodzi w życie od dnia 01 stycznia 2006 roku.

2.      Uchwała podlega ogłoszeniu w dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.

3.      Treść uchwały wywiesza się na tablicach ogłoszeń w miejscach publicznych na terenie miasta Wodzisławia Śląskiego.

 

 

 

 

 

 

UZASADNIENIE

 

Zgodnie z art. 57 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa w decyzji w sprawie przyznania ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych (a więc decyzji dotyczących odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenia zapłaty podatku na raty oraz odroczenia lub rozłożenia na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę[1]), ale dotyczących podatków stanowiących dochodów budżetu państwa organ podatkowy ustala opłatę prolongacyjną od kwoty podatku lub zaległości podatkowej. Stawka opłaty prolongacyjnej wynosi 50% stawki odsetek za zwłokę ogłaszanych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”[2]). Opłata prolongacyjną winna być wpłacana w dniu, w którym zgodnie z decyzją powinna nastąpić zapłata odroczonego podatku lub zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę albo poszczególnych rat, na jakie został rozłożony podatek lub zaległość podatkowa wraz z odsetkami za zwłokę. W razie niedotrzymania terminu płatności opłaty prolongacyjnej terminem płatności podatku staje się pierwotny termin zapłaty a dokonana wpłata zostaje zaliczona proporcjonalnie na poczet kwoty zaległości podatkowej oraz kwoty odsetek za zwłokę w stosunku, w jakim w dniu wpłaty pozostaje kwota zaległości podatkowej do kwoty odsetek za zwłokę. Nie ustala się opłaty prolongacyjnej, gdy przyczyną wydania wspomnianych decyzji były klęski żywiołowe lub wypadek losowy.[3] Ponadto organ podatkowy może odstąpić od ustalenia opłaty prolongacyjnej, jeżeli wydanie decyzji o przyznaniu ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych następuje w związku z postępowaniem układowym lub na podstawie odrębnych ustaw[4]. Ustawa Ordynacja podatkowa stanowi także, iż rada gminy może wprowadzić opłatę prolongacyjną w wysokości nie większej 50% stawki odsetek za zwłokę z tytułu rozłożenia na raty lub odroczenia terminu płatności podatków oraz zaległości podatkowych stanowiących dochód gminy. Powyższe uregulowania stosuje się także do odroczonych lub rozłożonych na raty należności płatników lub inkasentów, następców prawnych oraz osób trzecich. Jednocześnie zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 roku w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które musza być zawarte w rachunkach opłata prolongacyjną jest naliczana w przypadku:

 

a)     Wydania decyzji o odroczeniu terminu płatności lub rozłożeniu na raty zapłaty podatku – od dnia następującego po upływie terminu płatności podatku,

b)     Wydania decyzji o odroczeniu lub rozłożeniu na raty zaległości podatkowej – od dnia następującego po dniu, w którym złożono podanie w tej sprawie.

W przypadku wydania decyzji o rozłożeniu na raty zapłaty podatku lub zaległości podatkowej opłata prolongacyjną jest naliczana odrębnie od każdej raty przypadającej do zapłaty. Opłata prolongacyjną jest naliczana za okres do dnia upływu odroczonego terminu płatności podatku lub zaległości podatkowej albo terminu zapłaty poszczególnych rat podatku lub zaległości podatkowej. Zapłata odroczonego podatku lub zaległości podatkowej albo rozłożonego na raty podatku lub zaległości podatkowej przed upływem terminu płatności nie stanowi podstawy od obniżenia wysokości opłaty prolongacyjnej. Zapłata opłaty prolongacyjnej przed upływem terminu płatności nie stanowi podstawy do obniżenia jej wysokości. Powyższe przepisy dotyczące naliczania opłaty prolongacyjnej stosuje się odpowiednio do odroczenia lub rozłożenia na raty należności płatników lub inkasentów.

Opłata prolongacyjną jest, więc pewnego rodzaju oprocentowaniem „kredytu podatkowego”, który powstaje w wyniku wydania decyzji o przyznaniu ulgi w zapłacie zobowiązania podatkowego (odroczenia i rozłożenia na raty zarówno podatku jak i zaległości podatkowej). W przypadku dochodów budżetu państwa organ podatkowy jest zobowiązany do ustalenia opłaty prolongacyjnej, natomiast w przypadku należności stanowiących dochód gminy organ podatkowy będzie zobowiązany do jej ustalenia, jeżeli rada gminy w drodze uchwały wprowadzi opłatę prolongacyjną. Podjęta przez rade gminy uchwała w tym zakresie skutkuje tym, iż organy podatkowe na danym terenie mają obowiązek ustalania opłaty prolongacyjnej w stosunku do wszystkich podatków stanowiących dochód danej jednostki samorządu terytorialnego w przypadku wydania wspomnianych decyzji, a ponadto obliguje urzędy skarbowe rozstrzygające w sprawach danin stanowiących dochód gminy do przestrzegania wydanej uchwały.

            W dniu 29 czerwca 2000 roku Rada Miejska Wodzisławia Śląskiego podjęła uchwalę w sprawie wprowadzenia opłaty prolongacyjnej na terenie miasta Wodzisławia Śląskiego od podatków stanowiących dochód budżetu Miasta Wodzisławia Śląskiego w przypadku wydania przed organ podatkowy decyzji w sprawie rozłożenia na raty zapłaty podatku lub zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę oraz odroczenia terminu płatności podatku. W chwili podjęcia powyższej uchwały (i do końca 2002 roku) ustawa Ordynacja podatkowa nie przewidywała ulgi w postaci odroczenia terminu płatności zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę. Regulację taką wprowadziła dopiero nowelizacja z dnia 12 września 2002 roku o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw – uznano wtedy, iż skoro do zaległości podatkowej może być stosowany układ ratalny to brak jest przeszkód, aby istniała możliwość stosowania jednorazowego odroczenia zapłaty zaległości podatkowej. Podjęcie nowej uchwały w tym zakresie wynika, więc ze zmiany przepisów prawa i z następujących przesłanek:

1.      Na podstawie wspomnianej uchwały rady miejskiej nie istnieje możliwość ustalenia opłaty prolongacyjnej w przypadku wydania decyzji o odroczeniu zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę, bowiem uchwała nie zawiera takiego zapisu (w przeciwieństwie do rozłożenia na raty, gdzie opłatę te pobiera się zarówno w przypadku rozłożenia na raty podatku jak i zaległości podatkowej). Brak tego zapisu spowoduje uszczuplenie wpływów budżetowych o możliwą do uzyskania opłatę prolongacyjną w przypadku wydania decyzji o odroczeniu zaległości podatkowej, co oznacza, iż w takiej sytuacji np. podatnik nie ponosiłby żadnego kosztu „kredytu podatkowego”. Z uwagi na cel opłaty prolongacyjnej nie wydaje się słusznym, aby różnicować sytuacje podmiotów, którym rozłożono na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę czy odroczono termin płatności podatku od podmiotów, którym odroczono zapłatę zaległości podatkowej. Należy podkreślić, iż podatek i zaległość podatkowa oraz odroczenie i rozłożenia na raty są odrębnymi instytucjami i nie można tych pojęć stosować zamiennie. I tak:

ü      Podatkiem jest publicznoprawne świadczenie pieniężne, którego termin płatności regulują przepisy prawa podatkowego (np. 14 dni od dnia doręczenia decyzji, czy w terminie wynikającym z ustawy jak 15 marzec, maj, wrzesień czy listopad). Zaległością podatkową jest natomiast podatek, (ale również rata podatku) niezapłacony w terminie płatności, i od zaległości podatkowych naliczane są odsetki za zwłokę. W zależności więc, w którym momencie podatnik złoży wniosek o przyznanie ulgi w spłacie zobowiązania podatkowego (przed lub po upływie terminu płatności) będziemy mieli do czynienia z odroczeniem lub rozłożeniem na raty podatku bądź zaległości podatkowej. Brak wspomnianego zapisu w uchwale powoduje, iż opłaty prolongacyjnej nie można naliczać w przypadku wydania decyzji o odroczeniu terminu płatności zaległości podatkowej.

ü      Odroczenie terminu płatności podatku to przesunięcie jego zapłaty na inną (późniejszą) datę, niż ta, która wynika z przepisów prawa podatkowego. Wniosek w tym zakresie winien być złożony przez upływem terminu płatności, w przeciwnym razie mamy do czynienia z odroczeniem płatności zaległości podatkowej (w takim przypadku w decyzji organ podatkowy winien określić odsetki za zwłokę i dokonać także odroczenia ich płatności). Rozłożenie na raty jest natomiast szczególnym rodzajem odroczenia płatności – kwota zobowiązania zostaje bowiem podzielona na części, i każda część ma ustalony inny termin płatności. Jest to jednak odrębna instytucja podatkowoprawna niż odroczenie. Również i w tym przypadku rozłożenie na raty może dotycząc podatku i zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę (w zależności od momentu złożenia przez podatnika wniosku o przyznanie ulgi w spłacie zobowiązania podatkowego). Odroczenia terminu płatności podatku nie można, więc utożsamiać z odroczeniem terminu płatności zaległości podatkowej, co oznacza, iż w przypadku braku stosownego zapisu w uchwale rady miejskiej (jak to ma miejsce obecnie) nie można ustalać i pobierać opłaty prolongacyjnej w przypadku wydania decyzji o odroczeniu terminu płatności zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę.

  1. Z treści wspomnianej uchwały Rady Miejskiej z 2000 roku nie wynika także, iż opłatę prolongacyjną pobiera się w przypadku odroczonych lub rozłożonych na raty należności płatników, inkasentów, następców prawnych oraz osób trzecich (z tym, że w tym przypadku nie ma możliwości obligatoryjnego lub fakultatywnego nie naliczania opłaty prolongacyjnej). Brak takiego zapisu wynika jednak z faktu, iż w momencie podejmowania uchwały wprowadzającej opłatę prolongacyjną instytucja odroczenia i rozłożenia na raty nie dotyczyła należności przypadających od płatników lub inkasentów (możliwość taka istnieje dopiero od 01 stycznia 2003 roku). Wydaje się, iż warto wprowadzić zapis w uchwale wprowadzający opłatę prolongacyjną w przypadku odroczenia lub rozłożenia na raty zobowiązań płatników, inkasentów, następców prawnych czy osób trzecich. W niewielkim stopniu znajdzie ona zastosowanie do płatników[5], w większym stopniu do inkasentów[6] (np. w przypadku odroczenia lub rozłożenia na raty pobranej opłaty targowej), czy następców prawnych[7] lub osób trzecich[8]. Skuteczne egzekwowanie zobowiązań podatkowych będzie narzucało na organ podatkowy konieczność sięgania do takich instrumentów jak przerzucanie odpowiedzialności podatkowej na osoby trzecie (np. członków rodziny podatnika), czy orzekanie o odpowiedzialności podatkowej spadkobierców podatnika, co w przypadku ich ewentualnych wniosków (po zakończeniu postępowań podatkowych) o rozłożenie na raty lub odroczenie terminu płatności podatku lub zaległości podatkowej (w przypadku braku stosownego zapisu w uchwale) spowoduje, iż nie można będzie naliczać i pobierać opłaty prolongacyjnej. Wprowadzenie takiego zapisu będzie więc uwzględniało przyszłe potrzeby w tym zakresie i dostosuje instytucje opłaty prolongacyjnej do zamierzonych działań organu podatkowego.

 

 

Realizacja powyższej uchwały nie będzie wywierać żadnych „negatywnych” skutków finansowych dla budżetu gminy. Po pierwsze nie zmienia ona wysokości wprowadzonej uprzednio opłaty prolongacyjnej, pozostawiając ją dalej na poziomie 50% wysokości odsetek za zwłokę. Po drugie uchwała ta rozszerza krąg podmiotów, do których opłata prolongacyjną miałaby zastosowanie (o spadkobierców i osoby trzecie) oraz zakres instytucji prawa podatkowego, których zastosowanie wobec w/w wiąże się z koniecznością ustalania i pobrania tej opłaty (o odroczenie terminu płatności zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę). Proponowana uchwała może więc jedynie zwiększyć wpływy z tytułu opłaty prolongacyjnej w porównaniu ze stanem obowiązujących na podstawie uchwała z czerwca 2000 roku. Wysokość opłaty zależy jednak od ilości złożonych i pozytywnie rozpatrzonych wniosków o przyznanie ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych oraz terminowej zapłaty odroczonej i rozłożonej na raty należności.



[1] Decyzje te są wydawana na wniosek podatnika w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym.

[2] Obecnie stawka odsetek za zwłokę wynosi 12% w stosunku rocznym, co oznacza iż stawka opłaty prolongacyjnej wynosi 6%.

[3] Jest to tzw. obligatoryjny przypadek nie naliczania opłaty prolongacyjnej; przez pojęcie klęski żywiołowej należy rozumieć katastrofę naturalną lub awarie techniczną, których skutki zagrażają życiu lub zdrowiu dużej liczby osób, mieniu w wielkich rozmiarach albo środowisku na znacznych obszarach, a pomoc i ochrona mogą być skutecznie podjęte tylko przy zastosowaniu nadzwyczajnych środków, we współdziałaniu różnych organów i instytucji oraz specjalistycznych służb i formacji działających pod jednym kierownictwem; wypadkiem losowym jest nagłe zdarzenie wywołujące negatywne skutki dla jednostki.

[4] Jest to tzw. fakultatywny przypadek nie naliczania opłaty prolongacyjnej; w tym przypadku odstąpienie od naliczania opłaty prolongacyjnej zależy od uznania organu podatkowego. Może nastąpić z urzędu lub na wniosek podatnika. Powyższe nie jest jednak możliwe w przypadku dochodów jednostek samorządu terytorialnego, czyli również gminy.

[5] Płatnik to osoba fizyczna, prawna, jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie na rachunek organu podatkowego. Sytuacja taka może mieć miejsca np. w przypadku płatników opłaty skarbowej.

[6] Inkasent - osoba fizyczna, prawna, jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej, obowiązana do pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie na rachunek organu podatkowego. W chwili obecnej w dochodach budżetu gminy z inkasem ma do czynienia w przypadku opłaty targowej.

[7] Następcy prawni podatnika – kategorie podmiotów, które wstępuje w prawa i obowiązki innych podmiotów, które zostały przekształcone lub przestały istnieć. Należą do nich osoby prawne powstałe w wyniku przekształcenia lub połączenia się osób prawnych, i spadkobiercy podatnika. Co prawda w art. 57 § 8 ustawy Ordynacja podatkowa mówi się, iż przepisy dotyczące m.in. wprowadzania przez rade gminy opłaty prolongacyjnej stosuje się również do odroczonych lub rozłożonych na raty należności następców prawnych, to jednak w nowelizacji ustawy obowiązującej od 01 września 2005 roku możliwość wydawania decyzji o odroczeniu lub rozłożeniu na raty została zawężona do jedynie spadkobierców podatnika i płatnika, co oznacza iż nie wszyscy następcy prawni (np. osoby prawne zawiązane) będą mogły otrzymywać taką decyzje, a co za tym idzie będzie im ustalana opłata prolongacyjną.

[8] W przypadkach i w zakresie przewidzianym w ustawie Ordynacja podatkowa za zaległości podatkowe podatnika odpowiadają solidarnie z podatnikiem również osoby trzecie. O odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej orzeka organ podatkowy w drodze decyzji (nie oznacza to wygaśnięcia zobowiązania podatkowego – obok podatnika pojawia się jeszcze inny podmiot odpowiedzialny za to samo zobowiązanie). Do osób trzecich ustawa zalicza m.in.: rozwiedzionego małżonka podatnika, innego niż małżonek członka rodziny podatnika, nabywcy przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, firmującego, dzierżawcy nieruchomości, użytkownika nieruchomości, wspólnika spółki cywilnej, jawnej oraz komplementariusza, członka zarządu spółki z o.o. lub spółki akcyjnej.

 

 

 

 

 


Załączniki
Brak załączników w dokumencie.

Osoba wprowadzająca dokument Sebastian Dziuba

Rejestr zmian dokumentu
18.11.2005    Utworzenie dokumentu. (Sebastian Dziuba)
 

    Administracja serwisu   Redakcja  
    Informacje nieudostępnione w biuletynie
    Intrukcja użytkowania biuletynu