Biuletyn Informacji Publicznej
Urząd Miasta Wodzisławia Śląskiego
 
kontakt | strona główna
Mapa serwisu
      Rejestr zmian Rejestr spraw
 
 
  Wyszukiwanie zaawansowane        Statystyka odwiedzin: 4270280

  Menu przedmiotowe
  Projekty Uchwał Rady Miejskiej / Rok 2005 /  Listopad 2005r.
Tytuł dokumentu: Projekt uchwały w sprawie : określenia zasad ustalania i poboru, terminu płatności i wysokości stawek opłaty targowej oraz zarządzenia poboru opłaty targowej w drodze inkasa oraz określenia .
Data utworzenia: 15.11.2005
Data na dokumencie:
Symbol dokumentu:
Typ dokumentu:

 

Uchwała Nr ................................./2005

Rady Miejskiej Wodzisławia Śląskiego

 

z dnia  ..........................................  2005 roku

 

 

w sprawie: określenia zasad ustalania i poboru, terminu płatności i wysokości stawek opłaty targowej, oraz zarządzenia poboru opłaty targowej w drodze inkasa oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso.

 

 

            Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 8, art. 40 ust.1, art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 08  marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2001roku Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.), art. 19 pkt 1 lit. a i pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2002 roku Nr 9 poz. 84 z późn. zm.), art. 47 § 4a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. z 2005 roku, Nr 8, poz. 60 z póżn. zmianami) oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2000 roku o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz.U.Nr 62, poz. 718 z późniejszymi zmianami)

 

 

Rada Miejska Wodzisławia Śląskiego

uchwala, co następuje:

 

 

§ 1

1.      Ustala się dzienne stawki opłaty targowej na terenie miasta Wodzisławia Śląskiego w następującej wysokości:

 

Sposób dokonywania sprzedaży

Stawka opłaty targowej

Styczeń, luty

Pozostałe miesiące w roku

1. Za dokonywanie sprzedaży z środka transportu bez względu na rodzaj środka transportu i ładowność do 2,5 tony, jeżeli towar znajduje się na pojeździe (samochód, traktor, przyczepa, furmanka, itp.):

 

 

a) artykułami rolno - spożywczymi

6,00zł.

12,00zł

b) artykułami przemysłowymi

7,50zł.

15,00zł

2. Za dokonywanie sprzedaży z środka transportu o ładowności równej i powyżej 2,5 tony bez względu na jego rodzaj

9,00zł.

18,00zł

3.  Od każdej osoby dokonującej sprzedaży, z ręki, kosza lub innego pojemnika

1,00zł.

2,00zł

4. Za zajęcie miejsca pod stoisko, stragan, itp. lub towar przeznaczony do sprzedaży - za 1m2 zajmowanej powierzchni

1,00zł.

3,00zł

5. Za dokonywanie sprzedaży na płycie Rynku oraz ulicach przyległych w czasie trwania imprez - za 1m2 zajmowanej powierzchni

6,00zł.

6,00zł

 

2.      Wysokość opłaty targowej nie może przekroczyć dziennej stawki maksymalnej określonej w ustawie.

 

§ 2

1.      Opłatę targową pobiera się niezależnie od należności przewidzianych w odrębnych przepisach za korzystanie z urządzeń targowych oraz za inne usługi świadczone przez prowadzącego targowisko.

2.      Powierzchnię zajmowaną przez podmiot dokonujący sprzedaży liczy się w pełnych metrach kwadratowych zaokrąglając w ten sposób, że powierzchnie wynoszącą mniej niż 0,50m2 pomija się, natomiast powierzchnie wynoszącą 0,50m2 i więcej podwyższa się do pełnego m2. Jeżeli zajmowana powierzchnia jest mniejsza niż 1m2, to zaokrągla się ją do 1m2.

3.      Ilekroć w uchwale jest mowa o:

a)     Targowisku - rozumie się przez to wszelkie miejsca, w których prowadzony jest handel za wyjątkiem budynków lub części budynków - z wyjątkiem targowisk pod dachem oraz hal używanych do targów, aukcji i wystaw.

b)     Zajmowanej powierzchni - rozumie się przez to jednolity obszar służący podmiotowi dokonującemu sprzedaży do wykonywania czynności związanych ze sprzedażą, a w szczególności do ustawienia straganu, stolika lub innego przedmiotu pełniącego role lady sprzedażnej, magazynowania towarów i składowania opakowań po towarach jak również dla potrzeb bytowych samego sprzedającego.

c)      Ulicach przyległych do Rynku - należy przez to rozumieć ulice: Słowackiego, Targową, Zamkową, Zgody, Kubsza, Park Miejski, Głowackiego, Plac Gladbeck, Jana, Piłsudskiego, Apteczną, Styczyńskiego, Opolskiego, Kościelną, Sądową, Minorytów, Ks. Konstancji, Średnia, Powstańców.

d)     Imprezach – rozumie się przez to w szczególności „Dni Wodzisławia”, „Pożegnanie Lata”, „Sylwester”, itp.

 

§ 3

1.      Zarządza się pobór opłaty targowej w drodze inkasa.

2.      Na inkasentów wyznacza się:

a). Służby Komunalne Miasta na terenie:

-          Targowiska Nr 1 przy ulicy Targowej.

-          Obszaru bezpośrednio przylegającego do Targowiska Nr 1, tj. ulicy Targowej, terenu obok Hali Targowej i dworca PKS.

-          Targowiska Nr 2 przy ulicy Wyszyńskiego.

-          Obszaru bezpośrednio przyległego do Targowiska Nr 2, tj. ulicy Wyszyńskiego oraz obszaru przyległego do pawilonu "PLUS" i "SUPERSAM" przy ulicy 26 Marca

-          Targowiska przy ulicy Bogumińskiej

b). Straż Miejską Wodzisławia Śląskiego na terenie:

-          Rynku

-          Ulicy Kubsza

-          Osiedla XXX-lecia

-          Ulicy Bogumińskiej na obszarze przyległym do stacji paliw firmy „KLOCKIEWICZ”

-          Obszarów, na których dokonuje się sprzedaży w związku z imprezami, odpustami, okresami przedświątecznymi, itp.

-          Pozostałych obszarów miasta.

 

§ 4

1.      Na każdą przyjętą wpłatę inkasent wydaje wpłacającemu pokwitowanie z przydzielonego mu kwitariusza. Pokwitowanie powinno zawierać wpisaną aktualną datę oraz nazwisko (nazwę) podmiotu dokonującego sprzedaży.

2.      Inkasent jest odpowiedzialny za prawidłowe przechowywanie i zabezpieczenie pobranej gotówki oraz kwitariuszy, które są drukami ścisłego zarachowania.

 

 

§ 5

1.      Określa się wynagrodzenie za inkaso opłaty targowej dla inkasenta, o którym mowa w § 3 pkt 2 lit. a w wysokości 15% zainkasowanych i wpłaconych w terminie kwot.

2.      Inkasenci, o których mowa w § 3 pkt 2 lit. a i lit. b wpłacają niezwłocznie pobraną opłatę targową na rachunek bankowy Urzędu Miasta lub w kasie Urzędu Miasta Wodzisławia Śląskiego, nie później jednak niż w pierwszy dzień roboczy po tygodniu w którym opłata targowa została pobrana.

3.      Wypłata wynagrodzenia dla inkasenta nastąpi w terminie do 30 dni od dnia przedłożenia do Urzędu Miasta faktury i rozliczenia pobranej opłaty targowej za dany miesiąc – pod warunkiem dokonania terminowej wpłaty pobranej opłaty targowej.

 

 

§ 6

Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Wodzisławia Śląskiego.

 

 

§ 7

Traci moc uchwała Nr XXIX/297/2005 Rady Miejskiej Wodzisławia Śląskiego z dnia 24 lutego 2005 roku w sprawie określenia zasad ustalania i poboru, terminu płatności i wysokości stawek opłaty targowej, oraz zarządzenia poboru opłaty targowej w drodze inkasa oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso.

 

 

§ 8

1.      Uchwała wchodzi w życie od dnia 01 stycznia 2006 roku.

2.      Uchwała podlega ogłoszeniu w dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.

3.      Treść uchwały wywiesza się na tablicach ogłoszeń w miejscach publicznych na terenie miasta Wodzisławia Śląskiego.

 

 

 

 

 

 

 

UZASADNIENIE

 

Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych opłatę targową pobiera się od osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej dokonujących sprzedaży na targowiskach. Targowiskami natomiast są wszelkie miejsca, w których jest prowadzony handel. Opłacie targowej nie podlega sprzedaż dokonywana w budynkach lub częściach budynków, z wyjątkiem targowisk pod dachem oraz hal używanych do targów, aukcji i wystaw. Opłatę targową pobiera się niezależnie od należności przewidzianych w odrębnych przepisach za korzystanie z urządzeń targowych oraz za inne usługi świadczone przez prowadzącego targowisko. Od opłaty targowej zwalnia się osoby i jednostki, które są podatnikami podatku od nieruchomości w związku z przedmiotami opodatkowania położonymi na targowiskach. Art. 19 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych stanowi jednocześnie, iż obecnie Rada Gminy określa w drodze uchwały zasady ustalania i poboru oraz terminy płatności i wysokość stawek opłaty targowej (przy uwzględnieniu ustalonej w ustawie maksymalnej stawki dziennej), oraz może zarządzić pobór opłaty targowej w drodze inkasa oraz określić inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso.

W dniu 24 lutego 2005 roku Rada Miejska Wodzisławia Śląskiego podjęła uchwałę Nr XXIX/297/2005 w sprawie określenia zasad ustalania i poboru, terminu płatności i wysokości stawek opłaty targowej, oraz zarządzenia poboru opłaty targowej w drodze inkasa oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso. Uchwała ta nie zmieniała wysokości stawek opłaty targowej, lecz jedynie precyzowała i porządkowała sprawy związane z poborem tej opłaty w drodze inkasa, wynagrodzenia za inkaso, terminu uiszczania przez inkasenta pobranych kwot czy definicji zajmowanej powierzchni. Propozycja dokonania zmian powyższej uchwały jest efektem pisma handlowców wodzisławskich targowisk z dnia 17.10.2005 roku w sprawie obniżenia stawek opłaty targowej, którego adresatem jest Prezydent Miasta i Radni Rady Miejskiej Wodzisławia Śląskiego. W piśmie tym osoby handlujące przedstawiają specyfikę handlu na targowisku (porównanie do sprzedaży w budynkach i związanych z tym obciążeń podatkowych) prosząc o obniżenie stawek opłaty targowej (w ogóle a także w miesiącach i dniach, w których jest zanikowy ruch na targowiskach), a także wyrażając wątpliwości dotyczące sposobu pomiaru zajętej powierzchni. Przedstawiony projekt zmiany uchwały w sprawie określenia zasad ustalania i poboru, terminu płatności i wysokości stawek opłaty targowej, oraz zarządzenia poboru opłaty targowej w drodze inkasa oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso uwzględnia jedynie część propozycji osób dokonujących sprzedaży na targowiskach a wyrażonych w piśmie z dnia 17.10.2005 roku bowiem:

 

ü      Z uwagi na konieczność zapewnienia wpływów do budżetu oraz biorąc pod uwagę stawki opłaty targowej obowiązujące w innych gminach, a także fakt, iż stawki te na terenie Miasta Wodzisławia Śląskiego są niezmienne od 5 lat, nie uwzględniono propozycji dotyczącej obniżenia „w ogóle” obowiązujących stawek. Z analizy wysokości stawek opłaty targowej w sąsiednich gminach i na terenie Miasta Wodzisławia Śląskiego trudno jest dokonać precyzyjnego porównania ich wysokości, bowiem są one różnie kształtowane w zależności np. od ładowności pojazdu, z którego dokonywany jest handel, miejsca prowadzenia handlu (targowiska, dzielnice miasta, w miejscach szczególnie atrakcyjnych ze względu na ilość przebywających tam osób), sposobu dokonywania sprzedaży (z ręki, straganu, szczęki handlowej, namiotu), rodzaju sprzedawanego towaru (artykuły spożywcze, przemysłowe, meble, zwierzęta, prasa, bilety komunikacyjne) czy czasu prowadzenia handlu (dni targowe, dni pozostałe, w czasie trwania imprez).

ü      Projekt uchwały uwzględnia natomiast propozycje obniżenia stawek opłaty targowej w miesiącach o znikomym ruchy na targowiskach, tj. w styczniu i lutym (nie należy natomiast podzielać poglądu iż niższe stawki miałyby obowiązywać także w miesiącu marcu z uwagi, iż jest to czasami okres przedświąteczny a więc wzmożonego ruchu na targowiskach). W tym zakresie proponuje się, aby obniżyć stawki opłaty targowej o połowę, natomiast w przypadku stawki za zajęcie miejsca pod stoisko, stragan, itp. lub towar przeznaczony do sprzedaży za 1m2 zajmowanej powierzchni, (która obecnie wynosi 3,00zł.) o 2/3 czyli do kwoty 1,00zł. Takie ukształtowanie stawek może być uzasadnione z ekonomicznego punku widzenia i wcale nie musi bezpośrednio i proporcjonalnie przekładać się na obniżenie wpływów z tego tytułu o 2/3 (część handlujących może w rzeczywistości dokonywać sprzedaży w tych miesiącach, podczas gdy przy wyższej stawce nie zajmowaliby miejsca na targowiskach uznając, iż im się to nie opłaca). Uchwała nie proponuje jednak zmiany (obniżenia o połowę w styczniu i lutym) stawki za dokonywanie sprzedaży na płycie rynku oraz ulicach przyległych w czasie trwania imprez uznając, iż w miejscach tych nie można mówić o „znikomym” ruchu kupujących. Obniżenie stawki w tych miesiącach ma za cel zachęcenie osób dokonujących sprzedaży do handlowania w tym okresie w sytuacji, gdy osiągają oni niewielkie obroty (zyski), podczas gdy w czasie trwanie imprez i to na płycie Rynku czy ulicach przyległych, niezależnie od okresu, w których są one organizowane, istnieje duże zainteresowanie kupujących.

ü      Biorąc pod uwagę wysokość planowanych wpływów do budżetu miasta z tytułu opłaty targowej i jednocześnie ich spadek, którego jedną z przyczyn może być mniejsze zainteresowanie handlem osób dokonujących sprzedaży (planowane wpływy w budżecie miasta z tego tytułu na 2005 rok wynoszą 450 000zł., czyli tylko ok. 0,006% wpływów ogółem) można dokonać różnicowania stawek opłaty targowej, które w efekcie może przyczynić się do ożywienia handlu i być może utrzymania dochodów z tego tytułu na obecnym poziomie, co również należałoby uważać za sukces biorąc pod uwagę sytuacje gospodarczą podmiotów oraz poziom wpływów z tego tytułu. Różnicowanie stawek może być także elementem pewnej polityki mającej za cel rozwój tego typu działalności gospodarczej w mieście.

ü      Projekt nowej uchwały zawiera także zmianę zapisu dotyczącego obliczania zajmowanej powierzchni w części dotyczącej jej zaokrąglania, tak aby precyzyjne wynikało, kiedy następuje zaokrąglenie w dół a kiedy w górę (do 0,50m2 i równo i powyżej 0,50m2).

     

Realizacja powyższej uchwały nie powinna wywierać „znacznych” skutków finansowych dla budżetu gminy. Uchwała ta nie zmienia bowiem zasadniczo wysokości stawek opłaty targowej, a jedynie w dwóch miesiącach roku gdzie wpływy z tego tytułu były najniższe. Służby Komunalne Miasta (jako inkasent pobierający opłatę targowa na targowiskach, w miesiącu styczniu i lutym br. pobrał inkaso w wysokości odpowiednio 19 260zł. i 15 350zł., podczas gdy kwoty te w pozostałych miesiącach są w granicach 30 – 40 tys. zł). – liczony więc ewentualny spadek dochodów, jako konsekwencja obniżenia „najbardziej popularnej” stawki opłaty targowe do wysokości 1,00zł/m2 zajmowanej powierzchni wyniósłby więc ogółem ok. 23 tys. zł., co jednak wcale nie musi mieć miejsca. Obniżenie stawki w tych miesiącach ma bowiem z założenia ożywić handel w tym okresie, co w konsekwencji może doprowadzić do utrzymania dochodów z tego tytułu na podobnym poziomie.


Załączniki
Brak załączników w dokumencie.

Osoba wprowadzająca dokument Sebastian Dziuba

Rejestr zmian dokumentu
15.11.2005    Utworzenie dokumentu. (Sebastian Dziuba)
 

    Administracja serwisu   Redakcja  
    Informacje nieudostępnione w biuletynie
    Intrukcja użytkowania biuletynu