Uchwała Nr …………………………./05 Rady Miejskiej Wodzisławia Śląskiego z dnia ………………………….. 2005 roku w sprawie : ustalenia stawek podatku od środków transportowych na 2006 rok oraz zwolnień od tego podatku Na podstawie art. 18 ust.2 pkt. 8 , art. 40 ust.1 ,art. 41ust 1oraz art. 42 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm) , art. 10 ust.1i 2, art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 9 poz. 84 z późn. zm.) , Rada Miejska Wodzisławia Śląskiego uchwala: § 1 Określa się wysokość rocznych stawek podatku od środków transportowych: 1). Od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej: a) od 3,5 tony i poniżej 12 ton Dopuszczalna masa całkowita | | Od 3,5 do 5,5 włącznie | Powyżej 5,5 do 9 włącznie | Powyżej 9 i mniej niż 12 | Stawka podatku w złotych | Samochody posiadające system bezpiecz. Użytk. EURO wyprodukowane po roku 1995 | 554 | 760 | 910 | Samochody posiadające system bezpiecz. Użytk. EURO i wyprodukowane w roku 1995 i wcześniej | 564 | 770 | 920 | Nie posiadające systemu bezpiecz. użytk. EURO i wyprodukowane po roku 1995 | 574 | 780 | 930 | Nie posiadające systemu bezpiecz. użytk. EURO i wyprodukowane w roku 1995 i wcześniej | 584 | 790 | 940 | b) równej lub wyższej niż 12 ton Dopuszczalna masa całkowita w tonach | Stawka podatku w złotych | Nie mniej niż | Mniej niż | Zawieszenie osi pneumatyczne lub równoważne | Inny system zawieszenia osi | 2 osie | 12 13 15 | 13 15 | 950 1 360 1 380 | 980 1 390 1 410 | | 3 osie | 12 17 19 25 | 17 19 25 | 1 350 1 380 1 785 1 815 | 1 380 1 410 1 820 1 850 | | 4 osie i więcej | 12 25 27 29 31 | 25 27 29 31 | 1 785 1 815 2 270 2 280 2 300 | 1 820 1 850 2 280 2 452,80 2 452,80 | 2). Od ciągnika siodłowego lub balastowego przystosowanego do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów , a) od 3,5 tony i poniżej 12 ton . Ciągniki wyprodukowane | | W 1995 r. i wcześniej | Po 1995 roku | Stawka w złotych | | System bezpiecz. użytk. EURO | bez systemu bezpiecz. użytk. EURO | System bezpiecz. użytk. EURO | bez systemu bezpiecz. użytk. EURO | Ciągniki o dopuszcz. masie całkowit. powyżej 3,5t i poniżej 12 t | 1 390 | 1 400 | 1 350 | 1 370 | b) równej lub wyższej niż 12 ton Dopuszczalna masa całkowita w tonach | Stawka podatku w złotych | Nie mniej niż | Mniej niż | Zawieszenie osi pneumatyczne lub podobne | Inny system zawieszenia osi | 2 osie | 12 25 31 | 25 31 | 1 720 1 730 1 740 | 1 750 1 760 1 930 | | 3 osie | 12 40 | 40 | 1 770 2 270 | 1 800 2 500 | | | | | | 3). Przyczepy lub naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego . - przyczepy lub naczepy wyprodukowane w roku 1995 i wcześniej - 330 zł. - przyczepy lub naczepy wyprodukowane po roku 1995 – 300 zł. 4). Przyczepy lub naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego Dopuszczalna masa całkowita w tonach | Stawka podatku w złotych | Nie mniej niż | Mniej niż | Zawieszenie osi pneumatyczne lub podobne | Inny system zawieszenia osi | 1 oś | 12 25 | 25 | 400 460 | 430 562 | | 2 osie | 12 28 33 38 | 28 33 38 | 450 614 850 1 150 | 490 850 1 292 1 700 | | 3 osie | 12 38 | 38 | 700 943 | 1 100 1 281 | 5). Od autobusów w zależności od liczby miejsc do siedzenia | Do 15 miejsc włącznie | Powyżej 15 mniej niż 30 miejsc | Równej lub więcej niż 30 miejsc | Stawka podatku w złotych | | System bezpiecz. użytk.EURO | bez systemu bezpiecz. użytk. EURO | System bezpiecz. użytk. EURO | bez systemu bezpiecz. użytk. EURO | system bezpiecz. użytk. EURO | bez systemu bezpiecz. użytk. EURO | Wyprodukowane w roku 1995 i wcześniej | 390 | 410 | 740 | 760 | 1 620 | 1 660 | Wyprodukowane po roku 1995 | 380 | 400 | 720 | 750 | 1 600 | 1 640 | § 2 Zwalnia się z podatku od środków transportowych pojazdy będące własnością miejskich jednostek organizacyjnych działających w formie jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych, instytucji kultury oraz pojazdy stowarzyszeń działających w zakresie ochrony przeciwpożarowej z uwzględnieniem postanowień art. 12 ust. 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w części dotyczącej wyłączenia ze zwolnienia pojazdów o których mowa w art. 8 pkt 2, 4 i 6. § 3 Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Wodzisławia Śląskiego. § 4 Traci moc uchwała Nr XXVI/271/04 z dnia 25 listopada 2004 roku w sprawie ustalenia stawek podatku od środków transportowych na 2005 rok. § 5 1. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2006 roku. 2. Uchwała podlega ogłoszeniu na tablicach ogłoszeń w miejscach publicznych na terenie miasta Wodzisławia Śląskiego. Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia następujących dyrektyw Wspólnot Europejskich: 1) dyrektywy 92/106/EWG z dnia 7 grudnia 1992 r. w sprawie ustanowienia wspólnych zasad dla niektórych typów transportu kombinowanego towarów między państwami członkowskimi (Dz.Urz. WE L 368 z 17.12.1992), 2) dyrektywy 1999/62/WE z dnia 17 czerwca 1999 r. w sprawie pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe (Dz.Urz. WE L 187 z 20.07.1999). Dane dotyczące ogłoszenia aktów prawa Unii Europejskiej, zamieszczone w niniejszej ustawie – z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej – dotyczą ogłoszenia tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej – wydanie specjalne. UZASADNIENIE Na podstawie art. 20 ustawy z dnia z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych górne granice stawek kwotowych m.in. podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych oraz podatku od posiadania psów ulegają corocznie podwyższeniu na następny rok podatkowy w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen detalicznych towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku, w którym stawki ulegają podwyższeniu, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Wskaźnik wzrostu cen ustala się na podstawie komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego ogłoszonego w dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej Monitor Polski w terminie 15 dni po upływie trzeciego kwartału. W oparciu o komunikat (w załączeniu) Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 14 października 2005 roku (MP Nr 62, poz. 864) w sprawie wskaźnika cen detalicznych towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów 2004 roku wskaźnik ten wynosi 2,5%. Uwzględniając powyższy wskaźnik minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza w drodze obwieszczenia górne granice w/w stawek kwotowych na każdy rok podatkowy. Stawki te zostały ogłoszone w obwieszczeniu Ministra Finansów z 27 października 2005 roku w sprawie wysokości górnych granic stawek kwotowych w podatkach i opłatach lokalnych na 2006 rok. - W oparciu o art. 12b ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 13 października 2005 roku w sprawie stawek podatku od środków transportowych obowiązujących w 2006 roku zostały określone stawki minimalne dla następujących środków transportowych: 1. Samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton, 2. Ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdu równej lub wyższej niż 12 ton 3. Przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego. Projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek podatku od środków transportowych przewiduje przyjęcie stawek obowiązujących w roku bieżących, z uwzględnieniem ewentualnych zmian w tych przypadkach gdzie stawka minimalna przekraczała stawkę maksymalną. Sytuacja taka obejmuje dwa przypadki: ü ciągniki o dopuszczalnej masie całkowitej nie mniej niż 31 ton (2 osie, inny system zawieszenia osi) gdzie proponuje się zamiast poprzedniej stawki 1 937,76 stawkę 1 930zł. ü ciągniki o dopuszczalnej masie całkowitej nie mniej niż 40 ton (3 osie, inny system zawieszenia osi) gdzie proponuje się zamiast poprzedniej stawki 2 548,65 stawkę 2 500zł. Propozycja ustalenia stawek na poziomie roku bieżącego (za wyjątkiem w/w dwóch przypadków) wynika z faktu, iż co prawda stawki maksymalne wzrosły o 2,5% (czyli o wskaźnik wzrostu cen detalicznych towarów i usług konsumpcyjnych) ale jednocześnie o ok. 10% „spadły” stawki minimalne (przeliczane zgodnie z procentowym wskaźnikiem kursu euro na pierwszy dzień października danego roku w stosunku do kursu euro w roku poprzedzającym dany rok podatkowy - jeżeli wskaźnik jest niższy niż 5% stawki nie ulegają zmianie w następnym roku podatkowym). Ponadto notowany ostatnio wzrost cen paliw spowodował znaczny wzrost kosztów przedsiębiorstw działających w sektorze transportu. |