Biuletyn Informacji Publicznej
Urząd Miasta Wodzisławia Śląskiego
 
kontakt | strona główna
Mapa serwisu
      Rejestr zmian Rejestr spraw
 
 
  Wyszukiwanie zaawansowane        Statystyka odwiedzin: 4270277

  Spis podmiotów
  Rada Miejska / Sesje Rady Miejskiej / Protokoły z obrad sesji /  Rok 2005
Tytuł dokumentu: Protokół z sesji Rady Miejskiej Wodzisławia Śląskiego z dnia 8 grudnia 2005 roku.
Data utworzenia: 05.01.2006
Data na dokumencie:
Symbol dokumentu:
Typ dokumentu:

 

Protokół  Nr BRM.0051-38/05

z sesji Rady Miejskiej Wodzisławia Śląskiego, która odbyła się

w dniu 8 grudnia 2005 roku w Urzędzie Miasta Wodzisławia Śląskiego.

 

Rozpoczęcie obrad nastąpiło o godzinie 900

 

Lista obecności: radnych oraz przewodniczących Zarządów Dzielnic stanowią załączniki do protokołu.

 

Stan Rady: 23

Obecni: 21 

Nieobecni: 2  (Jan Grabowiecki, Adam Króliczek)

 

Ad 1.

Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności.

 

Otwarcia 38 sesji Rady Miejskiej dokonał Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Wacław Mandrysz, który stwierdził na podstawie listy obecności, że sesja jest prawomocna.

 

Następnie Pan Przewodniczący zwrócił się do zebranych z zapytaniem, czy mają wnioski do otrzymanego porządku obrad sesji? Nikt takowych nie zgłosił.

 

Wobec powyższego Pan Przewodniczący poinformował, że wpłynęły pisma Prezydenta Miasta o wprowadzenie dodatkowo do porządku obrad dwóch projektów uchwał, dotyczących.:

1/      zmian budżetu miasta Wodzisławia Śl. na 2005 rok w zakresie upoważnienia Prezydenta Miasta do zaciągania zobowiązań wekslowych,

2/      udzielenia pomocy rzeczowej  Powiatowi Wodzisławskiemu w formie przekazania karetki pogotowia ratunkowego, którą miasto Wodzisław Śl. otrzymało od władz partnerskiego miasta Gladbeck w Niemczech.

 

Pan Przewodniczący RM zapytał, kto jest za wprowadzeniem projektów uchwał do porządku obrad?  Ilość głosów: za – 18, przeciw – 0, wstrzymujących się – 0. A zatem wyrażono zgodę na wprowadzenie projektów uchwał do porządku obrad.

 

Porządek obrad po zmianach został przyjęty do realizacji (ilość głosów: za – 18).

 

Przewodniczący RM poinformował, że Pani Stefania Skupień Kierownik Referatu Wojskowego w Urzędzie Miasta została odznaczona brązową Odznaką za Zasługi dla Obronności Kraju, którą uroczyście wręczył jej  Pan Adam Krzyżak Prezydent Miasta Wodzisławia Śl.

 

Ad 3.

Podjęcie uchwał.

 

a)     Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach na finansowanie inwestycji pn.: „Kompleksowa gospodarka odpadami na terenie miasta Wodzisławia wraz z likwidacją dzikich wysypisk.”

 

Dyrektor Służb Komunalnych Miasta Pan P. Nowak poinformował, że projekt uchwały uzyskał pozytywną opinię Komisji Gospodarki Komunalnej.

Referujący powiedział, że pożyczka została przyznana, więc oczekuje na podjęcie uchwały przez Radę Miejską w sprawie jej zaciągnięcia. Mówiący podkreślił, że pożyczka może być umorzona do 50% po uzyskaniu efektu ekologicznego. W związku z czym założono takie dane ilościowe, które pozwolą na osiągnięcie efektu ekologicznego. Zakład jest w stanie skruszyć 5 tys. ton materiału, jak założono we wniosku.

 

Przewodniczący RM zwrócił uwagę, że w materiałach wyliczono ewentualne koszty składowania skruszonego materiału na składowisku w Knurowie. Natomiast skruszony materiał może być wykorzystany do podbudowy i remontu dróg, a w taki sposób pozyskane kruszywo jest lepszym materiałem niż pochodzące z przepalonej hałdy.

 

Pan Prezydent J. Zemło podkreślił, że osiągnięcie efektu ekologicznego pozwoli gminie na umorzenie pożyczek na kanalizację i oczyszczalnię na ok. 1,2 mln zł. Na dzień dzisiejszy niemożliwe jest umorzenie  tych pożyczek. Pan Prezydent poprosił Pana Dyrektora, aby wyjaśnił sprawę błędnych wyliczeń, na które zwrócono uwagę na poprzedniej sesji.

 

Pan Dyrektor P. Nowak wyjaśnił, że błąd wystąpił w punkcie 3 tabeli, gdzie zamiast kwoty 232.012 zł wpisano kwotę 232.132 zł i wynikła różnica 120 zł. Przyznał że nastąpiła pomyłka, która została  skorygowana i teraz wszystko się zgadza.

 

Radny A. Żabicki poinformował,  że z dniem 1 stycznia 2006 roku wchodzi w życie ustawa o utrzymaniu porządku i czystości  i dlatego dobrze się stało, że jako jedna z  nielicznych gmin w Powiecie Wodzisławskim mamy przygotowany program segregacji odpadów, zakupu linii sortowniczej i kruszarki, która pozwoli na wyeliminowanie zalegającego gruzu i wykorzystanie go pod budowę dróg, bo inaczej w roku przyszłym zapłacono by za to karę. Mówiący stwierdził, że mając taki zakład można by przyjmować odpady z okolicznych gmin i zarabiać na tym. W związku z czym Pan radny uważa, że  zasadne są działania w zakresie zakupu linii sortowniczej. A ponadto trzeba wykorzystać dotację z PFOŚ.

 

Radny J. Wyleżych stwierdził, że gdyby dodać kwoty dotyczące przetargu z dn. 16 listopada i porównać je z tymi, które były we wniosku, to wychodzi różnica 17 tysięcy zł, więc zapytał skąd wzięła się ta różnica?

 

Pani M. Kołodziejska Zastępca Dyrektora Służb Komunalnych Miasta odp., że zamierzano kupić 120 pojemników segregacyjnych (ze środków PFOŚ i ze środków własnych), ale jeżeli otrzymamy pożyczkę z WFOŚ, to wtedy zakupi się 160 pojemników, czyli o 20% więcej .

 

Radny I. Serwotka przypomniał, że na ostatniej sesji złożył wniosek, który, jak zrozumiał, został zaaprobowany, ażeby poprawione i uzupełnione materiały były także zweryfikowane i zatwierdzone przez Skarbnika Miasta. Nie jest pewny, czy materiały, które się przedstawia są sprawdzone.  Mówiący stwierdził, że materiały nie zostały uzupełnione, na co zwrócił Pan radny uwagę dzisiaj na Komisji Gospodarki Komunalnej. Pan Dyrektor złożył jakieś dodatkowe informacje, ale nadal brak jest spójnego materiału, a to jest poważna inwestycja. Mówiący przyznał, że ważny jest aspekt ekologiczny inwestycji, ale także należy zwrócić uwagę na racjonalne gospodarowanie pieniądzem publicznym. Pan Dyrektor dzisiaj potwierdził, że na tym terenie będzie możliwe składowanie wszystkich odpadów komunalnych i pozyskanie 30% surowców, których nie trzeba będzie wywozić na wysypisko. Pan radny zapytał więc, czy na pewno będzie zgoda na lokalizację sortowni odpadów komunalnych w tym miejscu, skoro wiadomo, że dopiero wtedy inwestycja może okazać się opłacalna?  Szkoda, że nie zostało to zweryfikowane przez Pana Skarbnika i że efekt ekologiczny nie został poparty efektem ekonomicznym. Nic nie wiadomo o założeniach ekonomicznych funkcjonowania inwestycji.

 

Przewodniczący RM powiedział, że rozmawiał z Panem Skarbnikiem, który jednoznacznie stwierdził, że nie może zatwierdzać czy parafować kalkulacji przedstawionych przez zakład, ponieważ nie zna się na tym tak samo jak w przypadku kosztorysów robót drogowych, których też nie podpisuje.

 

Radny I. Serwotka stwierdził, że jest mowa o inwestycji na ponad trzy miliony złotych, a w materiałach na ten temat nie ma informacji, czy ta inwestycja będzie opłacalna i czy zwrócą się poniesione koszty.  Nie można tylko się opierać na twierdzeniu, że inwestycja przyniesie zyski w zakresie ekologii, bo chodzi o to, aby racjonalnie wydawać pieniądze i dlatego materiały powinne być zweryfikowane pod względem ekonomicznym. Z dostarczonego materiału jasno wynika, że inwestycja będzie się spłacała przez kilkadziesiąt lat. W tym czasie trzeba będzie wymienić maszynę kilka razy, czyli ponieść kolejne wydatki. Mówiący wyraził wątpliwości co do uzyskania zgody na  składowanie i sortowanie wszystkich odpadów komunalnych przy ul. Markowickiej. Ponadto mówiący stwierdził, że kruszarka może być wykorzystywana w każdych warunkach i do kruszarki nie trzeba hali. Pan Dyrektor powiedział, że kruszarkę łatwo można przewieźć w określone miejsce, a my mówimy o wydatkach związanych z budową drogi, hali, którą potem trzeba będzie utrzymywać.

 

Przewodniczący RM wyraził przekonanie, że WFOŚ zanim przyznał pożyczkę dokładnie sprawdził, na co ma być wydana.

 

Pan Prezydent J. Zemło zgodził się, że materiały powinne być przygotowane dobrze i rzetelnie. Następnie stwierdził, że koniecznie trzeba przystąpić do likwidacji licznych dzikich wysypisk śmieci na terenie miasta. Ewenementem będzie, jeżeli zrezygnujemy z pożyczki i uzyskania efektu ekologicznego w mieście. Za rok, po uzyskaniu efektu ekologicznego, możemy liczyć na umorzenie ponad miliona złotych. 

 

Radny A. Żabicki stwierdził,  że zgadza się z wypowiedzią Pana radnego I. Serwotki, iż nie trzeba hali dla kruszarki, która może być przewożona w różne miejsca i może funkcjonować niezależnie. Hala jest potrzebna dla linii sortowniczej, żeby  śmieci nie były rozwiewane po terenie. Stwierdził, że ogólnie na śmieciach zakład może zarabiać tylko trzeba dobrze zorganizować pracę.

 

Radny S. Grzybacz złożył wniosek o zakończenie dyskusji i przystąpienie do głosowania.

 

Uchwała Nr XXXVIII/382/05 została przyjęta przez Radę (ilość głosów: za – 14, przeciw – 0, wstrzymujących się – 5).

                       

b)     Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr.XXVII/277/04 z dnia  28.12.2004 r. w sprawie budżetu miasta Wodzisławia Śl. na 2005 rok. Referował Skarbnik Miasta.

 

Referujący powiedział, że proponuje się dopisanie punktu 6 w § 14 o upoważnieniu Prezydenta Miasta do samodzielnego zaciągania zobowiązań wekslowych do kwoty pięciu milionów złotych.

 

Uchwała Nr XXXVIII/383/05 w sprawie j.w. została przez Radę przyjęta jednogłośnie (ilość głosów: za – 18).

                                  

c)      Projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Wodzisławskiemu, tj. przekazania karetki marki Mercedes Benz 510 KA rok produkcji 1991, nr nadwozia WDB6670611P106973, który przedstawił  Pan A. Krzyżak Prezydent Miasta Wodzisławia Śląskiego.

 

Radny A. Żabicki zapytał, w jakim stanie technicznym jest samochód?

 

Pan P. Frelich Dyrektor Pogotowia Ratunkowego w Wodzisławiu Śl. powiedział, że Pogotowie miało takie samochody i były one prawie nieawaryjne. Na wyposażeniu Pogotowia są równie stare karetki o przebiegu ponad 300 tys. km. Stwierdził, że podarowany samochód o przebiegu 114 tys. km jest sprawny, a ponadto każda darowizna jest cenna.

 

Uchwała Nr XXXVIII/384/05 w sprawie j. w. została jednogłośnie przez Radę przyjęta (ilość głosów: za – 18).

 

Ad 3.

Wolne głosy i wnioski:

 

Przewodniczący RM poinformował, że:

-          w Biurze Rady Miejskiej jest obszerny dokument pn. „Strategia rozwiązywania problemów społecznych w mieście” i zachęcił do zapoznania się z nim, ponieważ będzie przedmiotem opinii części Komisji,

-          MKS „Odra” Wodzisław otrzymał puchar za działalność na rzecz bezpieczeństwa na obiektach sportowych w sezonie 2004/2005, przyznany przez Ministra Sportu.

-          Otrzymał pismo Pana Prezydenta J. Zemło z dn. 1 grudnia br. w sprawie rezygnacji z funkcji przedstawiciela Prezydenta Miasta w MZWiK, w związku z czym wysłał pismo do Prezydenta Miasta o wskazanie innego kandydata. Podobne pismo, dotyczące rezygnacji z reprezentowania miasta w MZWiK, złożył Pan radny S. Grzybacz.

-          Stowarzyszenie Kupców Targowych z Rybnika zwróciło się o obniżenie opłaty targowej i o korzystniejsze dzierżawy. To pismo otrzymali także przedstawiciele ugrupowań wyborczych w Radzie.

-          Jest nowy regulamin utrzymania czystości w mieście, który w trakcie sesji został rozdany wszystkim radnym w celu zapoznania się. Mówiący wyraził nadzieję, że nowy regulamin będzie przyjęty na sesji w grudniu.

 

Radny R. Szamatowicz zapytał,  kiedy zostaną rozstawione na osiedlach pojemniki dzwonowe?

 

Pan Prezydent J. Zemło odp., że pojemniki dzwonowe są zakupione i zostaną rozstawione na osiedlach pod koniec grudnia zaraz po dostarczeniu samochodu do ich odbioru.

 

Ad 4.

Przewodniczący RM stwierdził, że porządek obrad został wyczerpany i zamknął obrady 38 sesji o godzinie 1355.

 

            Przewodniczący Rady Miejskiej

                  Wodzisławia Śląskiego

                                                                        /-/ Wacław Mandrysz


Załączniki
Brak załączników w dokumencie.

Osoba wprowadzająca dokument Sebastian Dziuba

Rejestr zmian dokumentu
05.01.2006    Utworzenie dokumentu. (Sebastian Dziuba)
 

    Administracja serwisu   Redakcja  
    Informacje nieudostępnione w biuletynie
    Intrukcja użytkowania biuletynu