Biuletyn Informacji Publicznej
Urząd Miasta Wodzisławia Śląskiego
 
kontakt | strona główna
Mapa serwisu
      Rejestr zmian Rejestr spraw
 
 
  Wyszukiwanie zaawansowane        Statystyka odwiedzin: 4270277

  Spis podmiotów
  Rada Miejska / Sesje Rady Miejskiej / Protokoły z obrad sesji /  Rok 2005
Tytuł dokumentu: Protokół z sesji Rady Miejskiej Wodzisławia Śląskiego z dnia 31 marca 2005 roku.
Data utworzenia: 04.05.2005
Data na dokumencie:
Symbol dokumentu:
Typ dokumentu:

 

Protokół Nr BRM.0052-30/2005

XXX sesji Rady Miejskiej Wodzisławia Śląskiego

w dniu  31 marca 2005 roku

 

Stan radnych  - 23

Obecni           - 22

 

Listy obecności: radnych, przewodniczących zarządów dzielnic i zaproszonych gości stanowią załącznik do protokołu.

 

Ad 1.

Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności.

 

Otwarcia XXX sesji dokonał Pan Wacław Mandrysz Przewodniczący Rady Miejskiej, który na podstawie listy obecności stwierdził, że sesja jest prawomocna.

 

Następnie Pan Przewodniczący poinformował, że nadzór prawny Wojewody Śląskiego zgłosił zastrzeżenia do dwóch naszych uchwał,  podjętych na poprzedniej sesji tj.

1/      w sprawie zmiany uchwały Nr IX/58/97 Rady Miejskiej Wodzisławia Śląskiego z dnia 3 października 1997 roku w sprawie zasad usytuowania na terenie Wodzisławia Śląskiego miejsc sprzedaży napojów alkoholowych oraz określenia warunków sprzedaży tych napojów, domagając się ogłoszenia jej w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego, chociaż poprzednia uchwała z 1997 r. nie była ogłaszana,

2/      w sprawie określenia zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawienia i najmu na okres dłuższy niż 3 lata,  również powinna być ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.

 

W związku z powyższym Pan Przewodniczący zaproponował wprowadzenie do porządku obrad dwóch projektów uchwał, uwzględniających wytyczne nadzoru prawnego Wojewody. Przyznał, że można nie zgodzić się z Panem Wojewodą i oprotestować opinię nadzoru, ale nie chciałby tego robić. Zaproponował, aby projekt uchwały w sprawie określenia zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych... ująć w punkcie 5.l. porządku obrad, natomiast projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr IX/58/97 Rady Miejskiej Wodzisławia Śląskiego z dnia 3 października 1997 roku w sprawie zasad usytuowania na terenie Wodzisławia Śląskiego miejsc sprzedaży napojów alkoholowych oraz określenia warunków sprzedaży tych napojów ująć w punkcie 5.ł. Następnie zapytał, czy ktoś ma inną propozycję?

 

Radny A. Żabicki powiedział, że trudno stwierdzić radnym, czy Pan Wojewoda miał rację kwestionując nasze uchwały. Zaproponował, aby w tej sprawie wypowiedział się prawnik Urzędu Miasta.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że przed przystąpieniem do głosowania uchwał przewidział wystąpienie prawnika. Zaproponował wprowadzenie ww. projektów uchwał do porządku obrad i zapytał radnych, czy mają inne uwagi do porządku obrad. Nikt takowych nie miał, więc przystąpiono do głosowania. Porządek obrad sesji z uwzględnieniem zmian został jednogłośnie przyjęty do realizacji (ilość głosów: za – 21).

 

Ad 2.

Informacja Prezydenta Miasta o działaniach podejmowanych pomiędzy sesjami.

 

Prezydent Miasta Pan Adam Krzyżak:

-         przedstawił informację o jego działaniach, podjętych między sesjami tj. w okresie od 23 lutego br. do 25 marca 2005 roku, która stanowi załącznik do protokołu.

-         poinformował, że w okresie sprawozdawczym nie wpłynęła żadna interpelacja radnego.

 

Sprawozdawca powiedział, że oczekuje na pytania ze strony zebranych, na które udzieli odpowiedzi w punkcie „Wolne głosy i wnioski”.

 

Pan J. Porochoński zapytał, jaka jest przyczyna nieprzejęcia budynku administracyjnego i wartowni, położonych na Os. 1 Maja?

 

Radny M. Balcer zapytał:

-         czy Pan Prezydent otrzymał pismo Pana dyrektora Satławy ze Spółki Restrukturyzacji Kopalń  w sprawie wydobywania się metanu po likwidacji drugiego szybu?

-         do kogo ma się zwrócić w sprawie utworzenia „parkingu” dla rowerów na terenie byłej MPK?

 

Radny Cz. Rychlik zapytał, czy w związku z wypowiedzeniem przez Starostwo lokalu dla biblioteki pedagogicznej są prowadzone jakieś rozmowy w tej sprawie lub czy podjęto już jakieś decyzje?

 

Przewodniczący Rady Miejskiej odpowiedział, że ma pisemną odpowiedź Prezydenta Miasta w tej sprawie, którą przedstawi w punkcie „Wolne głosy i wnioski”.

 

Radny A. Króliczek zapytał, na jakim etapie przeniesienie PP nr12 do SP Nr 17 i czy wystąpiły w związku z tym jakieś problemy?

 

Radny A. Żabicki poprosił o wyjaśnienie sprawy, zawartej w punkcie 4 Informacji Prezydenta?

 

Ad 3.   

Informacja na temat bezpieczeństwa i porządku publicznego w Wodzisławiu Śląskim.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej przywitał przybyłych na sesję zaproszonych gości:

-         Panią Iwonę Hyła Wiceprezesa Sądu Rejonowego w Wodzisławiu Śl.,

-         Pana Dariusza Ostrowskiego Komendanta Powiatowego Policji w Wodzisławiu Śl.,

-         Pana Józefa Pałkę Prokuratora Rejonowego w Wodzisławiu Śl.,

-         Pana Kazimierza Musialika Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Wodzisławiu Śl.,

-         Pana Andrzeja Wuwra Komendanta Straży Miejskiej w Wodzisławiu Śląskim.

 

Informacje pisemne na temat przedstawiony przez zaproszonych gości stanowią załączniki do protokołu.

 

Pan D. Ostrowski powiedział, że Komenda Powiatowa Policji w Wodzisławiu Śl. w roku 2004 osiągnęła bardzo dobre wyniki w zakresie pracy prewencyjnej i wykrywczej, za które otrzymała bardzo dobrą ocenę Śląskiego Komendanta Policji w Katowicach. Przyznał, że nie we wszystkich kategoriach uzyskano bardzo dobre wyniki, w związku z czym w tym roku będą podjęte działania poprawić wyniki tych kategorii zdarzeń. Mówiący powiedział, że oczekuje na pytania ze strony zebranych.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej  poinformował, że materiały, przygotowane przez Komendę Powiatową Policji w Wodzisławiu Śl. są do wglądu w Biurze Rady Miejskiej, a przedtem zapoznała się z nimi Komisja Prawa

 

Pani I. Hyła wyjaśniła, dlaczego nie przygotowała pisemnego materiału dla Rady, dotyczącego wyników pracy Sądu Rejonowego a w szczególności Wydziału Grodzkiego i Karnego, ponieważ posiada takie wyniki tylko za I półrocze 2004. Opracowuje je Sąd Rejonowy w Katowicach dla Sądu Rejonowego w Wodzisławiu Śl..

Jeżeli chodzi o wpływ spraw karnych za I półrocze 2004 roku Pani Wiceprezes poinformowała, że Wydział Karny klasyfikował się na 5 miejscu a Wydział Grodzki na 9 miejscu w całym okręgu Gliwickim. Wizytatorzy Sądu Okręgowego stwierdzili, że nasz Wydział VI Grodzki jest największy w całym okręgu gliwickim. Sąd w Wodzisławiu miał wielokrotną w okręgu 3,9 tzn. że sprawa wpływa do sądu i w przeciągu 3,9 miesiąca zostaje rozpoznana. Natomiast jeżeli chodzi o wielokrotność w okręgu, to jego średnia jest dużo gorsza i waha się między 7-12 miesięcy. W Wydziale Grodzkim orzeka 4 sędziów a w Wydziale Karnym - 3 sędziów. Zapewniła, że sędziowie starają się radzić sobie z wpływem spraw i orzekaniem w tych sprawach.

 

Pan J. Pałka Prokurator Rejonowy powiedział, że ocena stanu bezpieczeństwa w 2004 roku jest oceną pozytywną. Odnotowano statystyczny spadek przestępczości i to zarówno w przestępstwach stwierdzonych, bo prawie o 14% w stosunku do roku ubiegłego jak również  wszczętych postępowań przygotowawczych, bo o 8% w stosunku do roku ubiegłego. Mówiący podkreślił, że niepokojący jest wzrost przestępczości nieletnich na terenie miasta Wodzisławia Śl.

Działania Prokuratury w tym roku będą się koncentrować na ograniczeniu liczby przestępstw popełnionych przez nieletnich oraz tych przestępstw, w których odnotowano dynamikę wzrostową, co stanowi szczególne zagrożenie dla porządku i bezpieczeństwa mieszkańców. Stwierdził, że generalnie jest mniej przypadków drastycznych zagrożeń bezpieczeństwa w 2004 roku.

 

Pan M. Musialik Komendant Powiatowy Straży Pożarnej powiedział, że w roku 2004 na terenie KP PSP Wodzisław odnotowano 1699 zdarzeń (Wodzisław Śl. – 529), w tym wyjazdów do pożarów było 407. W u.br. prawie 700 razy straż interweniowała przy unieszkodliwianiu owadów i dlatego w tym roku takie wyjazdy będą ograniczane. W tym roku straż interweniowała ponad 250 razy na  terenie całego Powiatu.

Pan Komendant wystąpił z apelem do Rady i Prezydenta Miasta o pomoc w pozyskaniu specjalistycznego sprzętu pożarniczego w celu polepszenia bezpieczeństwa na terenie Powiatu. 50% kosztów zakupu tego sprzętu pokryje Komenda Główna a 50% musi pozyskać Komenda Powiatowa, która zwróci się do gmin Powiatu w tej sprawie. Samochód, który miałby być zakupiony, będzie pomocny przy udzielaniu pomocy w wypadkach drogowych, przejąłby rolę 2 samochodów, które teraz wysyła się do wypadku. Starostwo zadeklarowało pewną kwotę, która jednak nie pokrywa całości kosztów, stąd ten apel do zebranych.

Podsumowując swoje wystąpienie mówiący stwierdził, że stan bezpieczeństwa na terenie Powiatu i Miasta jest zadawalający.

 

Pan A. Wuwer Komendant Straży Miejskiej poinformował, że złożył informację na Komisji Prawa w temacie sesji, którą na prośbę Komisji poszerzy o informację na temat punktów skupu złomu i metali kolorowych. W 2004 r. Straż Miejska, realizując postanowienia uchwały w sprawie ewidencji i prowadzenia dokumentacji przez osoby sprzedające złom, metale nieżelazne oraz źródeł ich pochodzenia skontrolowała znajdujące się na terenie miasta podmioty wykonujące usługi w zakresie skupu metali. W trakcie tych kontroli stażnicy sprawdzali, czy właściciel posiada zezwolenie na prowadzenie tego typu działalności oraz czy prowadzi odpowiednią dokumentację związaną z ewidencją przyjmowanych i sprzedawanych metali i złomów, nie stwierdzając uchybień w tym zakresie. Ponadto kontrolowano porządek i czystość w miejscu prowadzenia działalności i w 5 przypadkach na właścicieli skupu złomu nałożono mandaty karne. Tereny tych składów zostały również zlustrowane pod kątem elementów mogących pochodzić z kradzieży. W dwóch przypadkach natrafiono na takie elementy. W wyniku podjętych przez strażników interwencji ujęto i oddano w ręce policji 18 osób podejrzanych o sprzedaż metalowych elementów.

 

Po wystąpieniu wszystkich gości Przewodniczący Rady Miejskiej zaprosił zebranych do dyskusji.

 

Radny M. Balcer do Pana Komendanta Policji. W dzielnicy Wilchwy są 3 wiadukty, jest wstrzymany ruch na moście w ul. Jastrzębskiej, co powoduje utrudniony dojazd w kierunku Skrzyszowa. Przejazd tir-ów ulicą Turską zagraża bezpieczeństwu korzystających z tej drogi. Pytający poprosił o patrolowanie ruchu na ul. Jastrzębskiej. Pana Komendanta Straży Pożarnej Pan radny zapytał, jaki jest stan hydrantów w mieście? Poinformował także, że po byłej KWK 1 Maja pozostał budynek strażacki z salą szkoleniową. Zapytał, czy Pan Komendant widzi możliwość utworzenia w tym budynku filii straży pożarnej?

 

Pani H. Osińska Przewodnicząca Zarządu Dzielnicy Jedłownik Osiedle zapytała Pana Prokuratora, czy ma rozeznanie, jaki jest wiek nieletnich, najczęściej popełniających czyny przestępcze i z jakich dzielnic miasta pochodzili?

 

Pan E. Porwolik Przewodniczący Zarządu Dzielnicy Stare Miasto do Pana Komendanta Straży Miejskiej. Ulice Głowackiego i Kubsza są zamknięte dla ruchu samochodowego. Rada Dzielnicy wyraziła zgodę na powstanie parkingu w górnej części Rynku, bo wiceprezydenci zapewniali, że pozostała część Rynku będzie zamknięta dla samochodów. Wygląda to inaczej, bo parking jest zapełniony i młodzież kursuje samochodami dookoła rynku. Zwrócił się z wnioskiem, aby zmienić znak drogowy obok Urzędu Skarbowego, o którym sami strażnicy mówią, że jest niewłaściwy.

 

Radny A. Żabicki zapytał:

-         Panią Prezes Sądu, czy są zaległości w sprawach cywilnych?

-         Pana Prokuratora, czy w mieście nie ma problemu narkomani, bo w swojej wypowiedzi prelegent o tym nie wspomniał ?

-         Pana Komendanta Straży Miejskiej, czy podczas kontroli skupów złomu nie natrafiono na materiały, pochodzące z kradzieży pokryw ze studzienek kanalizacyjnych ?

Pan radny stwierdził, że skoro Rada Dzielnicy wyraziła zgodę na urządzenie parkingu w górnej części Rynku, to pozostała jego część oraz ulice dojazdowe do Rynku tj. Ks. Konstancji, Powstańców powinne być wolne od samochodów, bo są to trakty piesze.

 

Radna W. Kiermaszek-Lamla zapytała Pana Prokuratora i Pan Komendanta Policji, jakie są ich kontakty z dyrektorami placówek oświatowych w zakresie zwalczania zjawisk patologicznych  tj.  narkomanii i alkoholizmu? Czy są przekazywane dyrektorom informacje, której młodzieży to dotyczy, aby móc przeciwdziałać wspólnie tym problemom? Mówiąca poinformowała także, że mieszkańcy dzielnicy Kokoszyce mają częste problemy z zakłócaniem ich spokoju przez uczestników dyskoteki „Albatros”. W związku z powyższym Pani radna zwróciła się z prośbą do Pana Komendanta Policji o zwiększenie nadzoru policyjnego terenów w obrębie dyskotek.

 

Radny Cz. Rychlik poinformował, że Komisja Oświaty wystąpiła z wnioskiem do Prezydenta Miasta o zwiększenie kontroli przez służby porządkowe na obiektach szkolnych, które są narażone na dewastację przez wandali, otrzymując potwierdzenie, że wystąpił w tej sprawie do Policji i Straży Miejskiej. Mówiący zwrócił uwagę na sposób przeprowadzania interwencji przez strażników czy funkcjonariuszy Policji, których sam stał się obserwatorem. Interweniował w Policji, gdy zaobserwował, jak późnym wieczorem sześciu wandali niszczyło sklep „Albert”.  Ich interwencja nie była skuteczna, wandale mogli sobie spokojnie odejść. Innym razem interweniował, gdy „osiłek”, idący drogą, niszczył kolejne znaki drogowe na ul. Matuszczyka-Pszowskiej. Interwencja znowu okazała się nieskuteczna poza tym, że wylegitymowano jego jako zgłaszającego zdarzenie. W związku z powyższym Pan radny zwrócił się z prośbą do Panów Komendantów, aby zwiększyć skuteczność ich służb w przeciwdziałaniu wandalizmowi.

 

Odpowiedzi udzielone na zadane pytania:

 

Pani I. Hyła Wiceprezes Sądu odpowiedziała, że nie posiada dokładnych statystyk z Wydziału Cywilnego, ale wiadomym jest, że zarówno Wydział Cywilny jak i Wydział Rodzinny są jednymi z najlepszych wydziałów w naszym okręgu. Średnio sprawy proste są (np. nabycie spadku) rozpatrywane do 2 miesięcy, ale bardziej skomplikowane trwają dłużej z uwagi na obowiązującą procedurę. Podkreśliła, że zarówno sprawy cywilne jak i sprawy innych wydziałów w naszym mieście są rozpoznawane bardzo szybko.

 

Pan Prokurator J. Pałka:

1.      Odnośnie nieletnich dopuszczających się czynów karalnych. Chodzi o nieletnich, którzy dopuścili się czynów przestępczych po ukończeniu 13 roku życia a nie ukończyli 17 lat, wobec których stosuje się środki poprawcze zapisane w ustawie o nieletnich, natomiast wobec nieletnich do 13 roku życia stosuje się tzw. środki wychowawcze. Poinformował, że Prokuratura nie prowadziła badań na temat rejonów miasta, z których wywodzą się nieletni. Postępowaniem z nieletnimi zajmuje się Policja, która prowadzi przygotowanie postępowania oraz Sądu rodzinnego i nieletnich, który stosuje środki przewidziane w ustawie o nieletnich.

2.      Odnośnie problemu narkomani. Poinformował, że o zjawisku narkomani zostało napisane w przedłożonej informacji mówi się jak o przestępstwach, których liczba w 2004 roku spadła, co nie świadczy, że nie tego problemu nie ma. W 2002 i 2003 roku Prokuratura realizowała łącznie z ustawy o narkomani 15 spraw o najpoważniejszym charakterze, czyli obejmujących wiele osób oskarżonych za udzielanie środków odurzających, dla których ten proceder był stałym źródłem dochodu, czyli oskarżonych za obrót narkotykami. W tym czasie objęto postępowaniami 62 podejrzanych z Powiatu Wodzisławskiego, a wobec 19 zastosowano nawet aresztowanie, co świadczy o skali problemu. Przyznał, że Wodzisław Śl. należy do miejscowości  najbardziej zagrożonych narkomanią, po nim były gminy: Gorzyce, Radlin, Lubomia, Godów, Rogów. W 2004 r. zakończono aktem skierowania do sądu 25 spraw, którymi objęto 63 oskarżonych, z których aresztowano 11 podejrzanych.

3.      Odnośnie współpracy Prokuratury z dyrektorami placówek oświatowych. Mimo szczupłych środków kadrowych docenia się działania profilaktyczno-wychowawcze. Jest dwóch  prokuratorów, specjalizujących się w tego typu sprawach, którzy zajmują się działaniami profilaktycznymi przeciw przestępczymi nieletnich i młodzieży i mają stałe kontakty z wybranymi szkołami tj. tymi, które zgłaszają potrzebę wykładu, spotkania się z młodzieżą, czy rodzicami. Nigdy nie zdarzyło się, żeby Prokuratura wówczas odmówiła. Wiadomym jest, że również Policja współpracuje w tym zakresie ze szkołami.

 

Pan Komendant D. Ostrowski wypowiedział się:

-         Odnośnie kontaktów Policji z placówkami oświatowymi. Poinformował, że w Komendzie jest grupa ds. nieletnich i patologii, zajmująca się szeroko pojętą profilaktyką jak i zwalczaniem tejże przestępczości. W roku 2004 ujawniono ok. 156 nieletnich sprawców czynów karalnych, ale ta liczba wzrasta. Zapewnił, że profilaktyka jest jednym z zadań, realizowanych przez Policję. Stwierdził, że nie posiada żadnych informacji jakoby współpraca między Policją a szkołami układała się źle. Poinformował także, że w Komendzie Powiatowej Policji jest opracowywany program profilaktyczny przeciwdziałania narkomanii i alkoholizmowi,  który we wrześniu ma zostać wdrożony na terenie całego Powiatu.

-         Odnośnie interwencji w klubie „Albatros”. Nie posiada informacji o większej liczbie interwencji w tym klubie. Poinformował, że zorganizowano akcję przy tym lokalu wśród uczestników dyskoteki, kierujących samochodami i stwierdził, że nie zatrzymano żadnego nietrzeźwego kierowcy. Zapewnił, że jeżeli obywatele będą dzwonili w sprawie interwencji, to będzie ona podjęta.

-         Odnośnie przeprowadzenia interwencji policyjnej. W przypadku zatrzymania osób, które dokonują zniszczeń, stosuje się kodeks postępowania karnego. Żeby taką osobę zatrzymać, to nie wystarczy to, że osoba ta dokonała przestępstwa, ale jeszcze muszą zachodzić inne przesłanki umożliwiające zatrzymanie. Nie należy się dziwić, że interwencja Policji polega na ustaleniu danych osobowych i delikwent jest zwalniany, bo nie ma w tym żadnej nieprawidłowości.

-         Odnośnie danych na temat rozłożenia przestępczości i wieku sprawców powiedział, że Komenda takie dane posiada i zapewnił, że prześle je zainteresowanej. 

 

Pan E. Porwolik Przewodniczący Zarządu Dzielnicy Stare Miasto zapytał Pana Komendanta Policji czy byłoby możliwe, aby dzielnica Stare Miasto miała jednego funkcjonariusza dzielnicowego zamiast trzech, aby lepiej móc współpracować?

 

Pan Komendant D. Ostrowski odpowiedział, że podział rejonów służbowych odbywa się na określonych zasadach i według procedur wewnętrznych. Jeżeli gdzieś na dzielnicę przypada np. 2 dzielnicowych to znaczy, że tak ma być. Dodał, że jest uruchamiana strona internetowa KPP, gdzie będą zamieszczone zdjęcia funkcjonariuszy dzielnicowych i numery ich telefonów kontaktowych.

 

Pan Komendant K. Musialik wypowiedział się:

-         Odnośnie hydrantów. Stwierdził, że Straż jest użytkownikiem hydrantów tak jak każdy obywatel. Jeżeli stwierdzimy, że hydrant jest niesprawny, bądź go nie ma wówczas występuje się do jego właściciela lub użytkownika tj. „Wodociągów”, spółek wodnych czy poszczególnych administracji osiedli. Mówiący przyznał, że są problemy ze złym stanem hydrantów. Występuje się do jednostek OSP w sprawie oznakowania i zabezpieczenia hydrantów. W skupiskach obiektów potencjalnie zagrożonych jak np. rynek wodzisławski określa się hydranty, które zawsze muszą być sprawne. Utrzymanie sprawności hydrantów jest więc sprawą właściciela.

-         Odnośnie utworzenia filii straży pożarnej na Wilchwach poinformował, że na pewno taka tam nie powstanie, bo nie ma to żadnego uzasadnienia. Znana jest propozycja sprzed 2 lat utworzenia tam jednostki OSP, ale nikt w tej sprawie nie wystąpił tym bardziej, że byłby to problem miasta, które utrzymuje jednostki OSP.

 

Pan Komendant A. Wuwer:

-         Odnośnie ul. Głowackiego. Poinformował, że organizatorem ruchu drogowego w mieście jest zarząd dróg miejskich, ale zatwierdza go Pan Starosta. Zgodził się z uwagą, że znaki są źle ustawione, bo znak B-31 ma być 10 metrów za znakiem B-1 „zakaz wjazdu” i trzeba je przestawić. Zarzuca się Straży Miejskiej, że nic nie robi, tymczasem jest pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego, który skarży się na Straż Miejską za to, że chciała  uporządkować ruch. Gdy miasto porządkowało ten teren, to miał to być deptak, miejsce spacerowe a teraz jest to jeden wielki parking. Straż Miejska próbuje coś robić, ale wszędzie napotyka na opór. Pan Komendant zapewnił, że na razie nie ukarano nikogo z parkujących tam, tylko zastosowano wobec nich upomnienia.

-         Odnośnie ruchu samochodów w Rynku. Ożywiono rynek poprzez utworzenie parkingu w jego górnej części. W dniu 4 kwietnia odbędzie się spotkanie i wtedy ww. zaproponuje, aby wprowadzić dla wszystkich zakaz postoju powyżej 30 minut na pozostałej części rynku i w ulicach przyległych. Także było postanowienie Zarządu Miasta, że strefa ograniczonego ruchu ma być oznaczona metalowymi słupkami. Przeciwny temu był Pan Komendant straży pożarnej i słupków nie postawiono, zaś rynek stał się ulicą ruchliwą. Jeżeli  ustawi się słupki, to nie będzie przejazdu przez rynek.

-         Odnośnie nieinterweniowania w sprawie nielegalnego pozyskiwania złomu. Zapewnił, że Straż  nie będzie interweniować, jeżeli ktoś na ulicy będzie zbierał aluminiowe puszki, ale jeżeli ktoś będzie niszczył mienie (np. spółdzielni) to będzie interweniować.

-         Odnośnie dewastacji obiektów szkolnych. W miejscach, gdzie w nocy jest Straż Miejska, tj. rynek i ulice przyległe, kradzieży jest dużo mniej. Straż nie jest w stanie patrolować całego miasta, więc poprosił o współpracę ze Strażą poprzez informowanie jej o zdarzeniach. Tam, gdzie jest to możliwe strażnicy interweniują w krótkim czasie.

 

Radny A. Króliczek z wypowiedzi Pana Komendanta zrozumiał, że zarząd dróg miejskich, który jest referatem Wydziału IMiGK, jest odpowiedzialny za organizację ruchu w mieście, czyli  odpowiedzialnym za organizację ruchu w mieście jest Prezydent Miasta. Następnie zapytał Pana radnego A. Żabickiego, który powiedział, że radni zgodzili się na ruch samochodowy w górnej części rynku, czy wie, który z radnych się na to zgodził, bo jego nikt o opinię w tej sprawie nie pytał?

 

Pan A. Wuwer odpowiedział, że jeżeli chodzi o sprawę znaków drogowych, to jest to kompetencja Prezydenta Miasta.

 

Pan Prezydent J. Zemło odpowiedział, że zgodnie z ustawą o drogach publicznych Prezydent Miasta wnioskuje, ale zarządzającym ruchem, zarówno na drogach miejskich jak i powiatowych, jest Pan Starosta. Rzeczywiście część ulic miejskich wymaga poprawy stanu bezpieczeństwa. Sieć parkingów jest w miarę duża, nie zawsze są zapełniono a samochody stoją w Rynku. Wiele razy wysyła się w ten rejon Staż Miejską. Stwierdził, że większość właścicieli sklepów parkuje w tym rejonie pod pretekstem przywiezienia niewielkiej dostawy towaru. Zapewnił, że sprawa parkowania będzie porządkowana. Ten sam problem występuje w ulicy Głowackiego, a w odległości 50 m od niej są 3 miejsca postojowe i parking na placu Gladbeck. Poinformował, że polecił zwołanie wizji lokalnej z udziałem pracowników IMiGK, Starostwa Powiatowego i Straży Miejskiej w celu unormowania tej sprawy. Są tam do uregulowania sprawy własnościowe. Po sprawdzeniu w terenie, uzgodnieniu z zarządzającym ruchem, zostaną przedstawione propozycje rozwiązania. I tak jak powiedział Pan radny A. Króliczek, to Prezydent Miasta  kieruje wnioski do Pana Starosty.

Odnośnie parkowania w górnej części Rynku Pan Prezydent poinformował, że wprowadzenie parkowania nastąpiło na wniosek m.in. PSS, handlujących, po negocjacjach z mieszkańcami tej części miasta, którzy uznali to za pewne uporządkowanie ruchu w Rynku. Dolna część rynku będzie musiała być pusta. Mamy kilka parkingów w mieście, więc można powoli usuwać samochody z rynku, ale również wiadomym jest, że jeżeli usuniemy wszystkie, to tych miejsc na parkingach zabraknie. Stąd też chęć budowy parkingu przy ul. Witosa oraz na terenie między WPRinż. a Koncentratami.

 

Radny A. Żabicki poinformował, że obiekt po maszynie wyciągowej na Polu Czyżowickim jest niezabezpieczony. Zbieracze złomu obstukują beton, czym stwarzają zagrożenie. Podkreślił, że obiekt ten leży na terenie miasta i trzeba by spowodować jego wyburzenie. 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej podkreślił, że właścicielem tego obiektu jest Kopalnia „Anna”, wyrażając przekonanie, że Pan Prezydent zrobi co będzie do niego należało w tej sprawie.

 

Innych pytań nie było.

 

Przewodniczący Komisji podziękował gościom za wyczerpujące materiały i wystąpienia.

 

Ad 4.

Informację na temat stanu sanitarno-epidemiologicznego w Wodzisławiu Śląskim złożył Pan Eugeniusz Szewczyk Dyrektor Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej.

Informacja stanowi załącznik do protokołu.

 

Referujący:

1.      zwrócił szczególną uwagę na problem braku sanitariatów na dworcu PKP w Wodzisławiu Śl.. Poinformował, że Sanepid prowadzi bardzo bogatą korespondencję z PKP w tej sprawie i stwierdził, że nie posiadają one odpowiednich służb, które zajmują się stanem sanitarnym dworców. W związku z powyższym mówiący wystąpił z apelem do Rady w sprawie zorganizowania spotkania w tej sprawie z udziałem gospodarzy miasta i władz PKP;

2.      Poinformował, że wzrosła ilość zachorowań i stwierdzonych przypadków gruźlicy. W jego ocenie przyczyną wzrostu zachorowalności na tą chorobę jest pogorszenie się warunków materialnych osób oraz skutki reorganizacji funkcjonowania służby zdrowia, co spowodowało, że o konieczności wykonania zdjęcia rtg decyduje lekarz podstawowej opieki medycznej;

3.      Poinformował, że Praktyka Pielęgniarska MEDUS zwróciła się pisemnie do Inspekcji Sanitarnej o umożliwienie otwarcia gabinetów medycznych w szkołach. Okazuje się, że ok. 20 placówek nie posiada pomieszczenia o powierzchni 15 m2, które jest potrzebne na urządzenie takiego gabinetu. Stwierdził, że jest to problem istotny i dobrze byłoby nad sprawą zastanowić się, aby móc choć w części tych obiektach otworzyć takie gabinety w przyszłym roku. Należałoby porozmawiać z dyrektorami tych placówek, czy istnieje taka możliwość. Stwierdził, że są potrzebne kontrole stomatologiczne i rehabilitacyjne wśród dzieci szkolnych.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej zaprosił Pana Dyrektora na posiedzenie Komisji Zdrowia, Spraw Społecznych i Ochrony Środowiska w celu omówienia problemu braku sanitariatów na dworcu PKP w Wodzisławiu Śl.

 

Pytania do referującego:

 

Radny A. Żabicki zapytał, na kim spoczywa obowiązek informowania mieszkańców o jakości wody?

 

Pan E. Szewczyk odpowiedział, że woda z Wodzisławia Śl. jest badana przez laboratorium w Rybniku. Wyniki badań w ciągu tygodnia są przesłane do Wodzisławia Śl.. Biorąc pod uwagę jakość ciągów wodociągowych woda w Wodzisławiu Śl. pod względem fizykochemicznym nigdy nie była najlepsza, bo nie ma odpowiednich warunków do jej transportu. Woda jest chlorowana w Goczałkowicach i Strumieniu, ale może się zdarzyć, że również jest dochlorowana w Wodzisławiu Śl.. Ustawowy obowiązek informowania mieszkańców o tym, że woda jest niezdatna do picia ma firma lub osoba, rozprowadzające wodę do użytku z chwilą, gdy stwarza ona potencjalne zagrożenie dla zdrowia lub życia ludzi.

 

Radny A. Żabicki zapytał, kto ma obowiązek badania wody w basenie? Są sygnały od użytkowników, że po kąpieli występują u nich uczulenia.

 

Pan E. Szewczyk odpowiedział, że tak samo jak w przypadku wody do picia za jakość wody w basenie krytym odpowiada właściciel tego basenu. W celu regulowania poziomu chloru w basenie musi posiadać przyrząd do mierzenia stężenia chloru w wodzie. Stwierdził, że uczulenia skórne i spojówek powstają na skutek nadmiaru chloru w wodzie, ale właściciel woli chlorować wodę, żeby nie doszło do zakażenia kąpiących się.

 

Radny A. Żabicki zapytał, jakie Sanepid podejmuje działania, aby przywrócić do szkół gabinety higieny szkolnej? Powracają przypadki wszawicy w szkołach.

 

Pan E. Szewczyk odpowiedział, że mimo braku w szkołach pielęgniarek kontroluje się wszawicę wśród uczniów i nie robią tego pracownicy Sanepid-u. Powiedział, że Sanepid jest bezradny w sprawie przywrócenia w szkole funkcji higienistki, bo to jest uzależnione od finansów.

 

Pan J. Zaborowski zapytał, jak często są badane wody w tzw. źródełkach na terenie miasta?

 

Pan Dyrektor E. Szewczyk odpowiedział, że z urzędu stacja Sanepid przeprowadza takie badania do dwóch razy w kwartale. Ponadto przeprowadza się kontrole doraźne w przypadku skarg i zażaleń. Jednak podkreślił, że ilość skarg i zażaleń nie wpłynie na jakość wody.

 

Radny M. Balcer powiedział, że źródełko przy ul. Batalionów Chłopskich na Wilchwach, z którego  korzysta dużo osób, było wiele razy badane. Zapytał, czy można by przeprowadzić jeszcze jedną kontrolę wody w tym źródełku, bo podobno ona przekracza normy azotanów?

 

Pan Dyrektor E. Szewczyk odpowiedział, że w pewnym gronie osób padł wniosek przeciwny tzn. aby zamknąć źródełka wody, bo stwarzają zagrożenie. Jednak gdyby je zamknięto, to biedni nie mieliby gdzie się umyć, ani co pić i wtedy na terenie miasta powstałoby niebezpieczeństwo  zakażenia. Możemy więc tylko apelować o niekorzystanie ze źródełka. Właściciel ujęcia wody musi ogłosić, że woda jest niezdatna do picia. Poprosił, aby Pan radny wystąpił pisemnie z wnioskiem do Sanepid-u o zbadanie wody w tym źródełku.

 

Radna W. Kiermaszek-Lamla zapytała, czy są przewidziane jakieś dotacje do szczepień ochronnych np. przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu A,B,C i kto przeznacza na to środki?

 

Pan E. Szewczyk odpowiedział, że szczepienia obowiązkowe są bezpłatne, zaś wszystkie szczepienia profilaktyczne są płatne. Może się zdarzyć, że w ciągu tzw. żółtego tygodnia firma oferuje szczepionki w promocyjnej cenie. Jeżeli zaś rodzina znajduje się w ciężkich warunkach finansowych a szczepionka jest konieczna, to zapłaci za nią MOPS.

 

Nastąpiła przerwa w obradach sesji.

 

Ad 5.   

Podjęcie uchwał.

 

a)      Projekt uchwały w sprawie zmian budżetu miasta Wodzisławia Śląskiego na 2005 rok zreferował Pan Tadeusz Bednorz Skarbnik Miasta.

 

Pan Skarbnik Miasta wniósł autopoprawki do projektu uchwały, polegające na:

1/      wprowadzeniu dotacji celowej na program rządowy „posiłki dla potrzebujących” w kwocie 118.761 zł, która wpłynęła dzisiaj;

2/      wprowadzeniu zmian w § 2 i 11 uchwały budżetowej w związku z likwidacją konta „środek specjalny” takich jednostek jak MOPS, MOSiR Centrum i MZOPO. Środki MZOPO zostaną włączone do budżetu miasta, zaś dyrektorzy pozostałych dwóch jednostek zadecydują o utworzeniu rachunku dochodów własnych. Jeżeli chodzi o drogi publiczne gminne, to w drodze uchwały Rady Miejskiej zostanie utworzony rachunek dochodów własnych.

 

Referujący poinformował, że projekt uchwały uzyskał pozytywną opinię Komisji Budżetu, która zaproponowała, aby zmniejszyć ze 100 tys. zł do 50 tys. zł wydatki na ogłoszenia w prasie dotyczące sprzedaży nieruchomości, stanowiących własność miasta. Wyjaśnił, że zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych miasto ma obowiązek umieszczania ogłoszeń o sprzedaży większych nieruchomości w prasie centralnej. Pan Prezydent podjął działania, zmierzające do zmiany tych przepisów, również do oszczędności. Zmiana, zaproponowana przez Komisję, dotyczy § 3 i 4 projektu uchwały.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że Pan Prezydent stwierdził, iż uwaga Komisji jest zasadna i że taka kwota wystarczy. Następnie zarządził przegłosowanie wniosku Komisji Budżetu: za – 13, przeciw – 0, wstrzymujących się – 0, a zatem wniosek przeszedł.

 

Radny A. Króliczek zrozumiał, że te 50 tys. zł stanowi wolne środki czy nadwyżkę budżetową z poprzedniego roku i że chodzi o rozdysponowanie nadwyżki budżetowej.

 

Pan Skarbnik Miasta powiedział, że należy używać pojęcia „wolne środki” i chodzi tutaj o rozdysponowanie ich części.

 

Radny A. Króliczek zapytał, czy oprócz Komisji Budżetu podział części wolnych środków opiniowała jeszcze jakaś inna Komisja? Nie wiadomym jest, czy są to zadania inwestycyjne, czy remonty dróg, czy są to roboty już wykonane np. na ulicy Szybowej, Krótkiej, Nowej?

 

Pan Skarbnik Miasta odpowiedział, że zadania, dotyczące ww. ulic jak i zadania programu „Sokrates” to są zadania, które zaplanowano w budżecie roku ubiegłego, ale ich nie wykonano i to one utworzyły „wolne środki” za rok ubiegły. Natomiast pozostałe 4 pozycje: wypłata odszkodowań dla osób fizycznych, dotacja do komunikacji miejskiej, ogłoszenia 50 tys. zł i 25 tys. zł na dokumentację geodezyjno-kartograficzną są nowymi zadaniami, które zostały utworzone z wolnych środków w związku z potrzebami.

 

Pan Prezydent J. Zemło powiedział, że trzy zadania były zaplanowane w roku ubiegłym i nie zostały wykonane i przesunięte na ten rok z powodów: oświetlenie, bo nie zgłosił się żaden wykonawca, ulica Krótka – w związku z protestami mieszkańców.

 

Radny A. Króliczek zapytał, czy są to wszystkie wolne środki za rok ubiegły lub jaka jest ta kwota całościowo?

 

Pan Skarbnik Miasta odpowiedział, że wolne środki stanowią kwotę 1.115.557 zł.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej zapewnił, że kwota wolnych środków będzie przedmiotem dyskusji przez poszczególne Komisje.

 

Uchwała Nr XXX/304/05 w sprawie zmian budżetu miasta Wodzisławia Śląskiego na 2005 rok została przyjęta (ilość głosów: za – 13, przeciw – 0, wstrzymujących się – 1).

 

b)      Projekt uchwały w sprawie nadania imienia Szkole Podstawowej Nr 16 w Wodzisławiu Śląskim wchodzącej w skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Nr 1 w Wodzisławiu Śląskim zreferowała Pani Joanna Pliszkowska Kierownik Referatu ds. Szkół.

 

Referująca poinformowała, że Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców i samorząd uczniowski wybrała dla swojej szkoły imię Adama Dzika jako byłego kierownika szkoły w latach 30-tych i w okresie powojennym, budowniczego tej szkoły, jako człowieka szerzącego kulturę i oświatę w tej dzielnicy.

 

Pan Prezydent J. Zemło dodał, że również mieszkańcy tej dzielnicy opowiedzieli się za tym patronem dla ich szkoły.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że Komisja Oświaty wydała opinię pozytywną w sprawie ww. projektu uchwały.

 

Uchwała Nr XXX/305/05 w sprawie nadania imienia Szkole Podstawowej Nr 16 w Wodzisławiu Śląskim wchodzącej w skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Nr 1 w Wodzisławiu Śląskim została jednogłośnie przyjęta (ilość głosów: za – 14).

 

c)      Projekt uchwały w sprawie planu dofinansowania w 2005 r. form doskonalenia zawodowego nauczycieli, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych, dla których Miasto Wodzisław Śląski jest organem prowadzącym zreferowała Pani J. Pliszkowska.

 

Referująca poinformowała, że dofinansowanie stanowi 1% odpisu z funduszu wynagrodzeń nauczycieli, z czego 80% należy przeznaczyć na doskonalenie zawodowe nauczycieli i  20% na obniżone pensum dla doradców metodycznych. Organ prowadzący musi co roku zatwierdzać plan dofinansowania, określić kierunki i kryteria dofinansowania. Im większa liczba zatrudnionych pracowników pedagogicznych, tym większa kwota na doskonalenie zawodowe.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że Komisje: Budżetu i Oświaty zaopiniowały pozytywnie projekt uchwały.

 

Nie było pytań.

 

Uchwała Nr XXX/306/05 w sprawie planu dofinansowania w 2005 r. form doskonalenia zawodowego nauczycieli, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych, dla których Miasto Wodzisław Śląski jest organem prowadzącym została jednogłośnie przyjęta (ilość głosów: za – 15).

 

d)      Projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów szkół, wychowanków ośrodków i słuchaczy kolegiów zamieszkałych na terenie Miasta Wodzisławia Śląskiego zreferowała Pani J. Pliszkowska.

 

Referująca poinformowała, że gminy są zobowiązane do uchwalenia regulaminu pomocy materialnej dla uczniów w zakresie zasiłków i stypendiów szkolnych dla uczniów, których dochód jest najniższy  i wynosi nie więcej 316 zł na członka rodziny na miesiąc.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że Komisja Oświaty i Zdrowia zaopiniowały pozytywnie projekt uchwały.

 

Nie było pytań.

 

Uchwała Nr XXX/307/05 w sprawie ustalenia regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów szkół, wychowanków ośrodków i słuchaczy kolegiów zamieszkałych na terenie Miasta Wodzisławia Śląskiego została przyjęta jednogłośnie (ilość głosów: za – 15).

 

Cztery kolejne projekty uchwał zreferował Pan Winicjusz Kulej Naczelnik Wydziału Architektury i Urbanistyki, który powiedział, że są to projekty o charakterze intencyjnym, dotyczące przystąpienia do opracowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

 

e)      Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Wodzisławia Śląskiego (dot. obszaru oznaczonego symbolem OK 3 położonego przy ulicy Bogumińskiej, przy wlocie do miasta drogi nr 91 od strony granicy państwa w Wodzisławiu Śląskim).

 

Jest to obszerny teren po obu stronach ulicy Bogumińskiej, obejmujący tereny przeznaczone pod usługi, zabudowę istniejącą, dużo zabudowy mieszkalnej. Na części tego terenu nastąpiłaby zmiana w studium uwarunkowań.

 

Przewodniczący Komisji poinformował, że Komisje: Zdrowia i Rozwoju wydały pozytywne opinie w sprawie projektu uchwały.

 

Pani H. Osińska Przewodnicząca Zarządu Dzielnicy Jedłownik Osiedle zapytała, czy jest przewidziany chodnik dla pieszych wzdłuż ulicy Bogumińskiej?

 

Pan W. Kulej odpowiedział, że plan miejscowy nie jest na tyle szczegółowym planem, żeby ujmował chodnik, natomiast na pewno będzie zabezpieczał odpowiednie szerokości linii rozgraniczających na ulicy Bogumińskiej, ażeby chodnik mógł się zmieścić.

 

Pan Prezydent J. Zemło powiedział, że ulica Bogumińska jest drogą krajową, której linie rozgraniczające są tak szerokie, że chodnik mógłby powstać. Poinformował, że wystąpiono do  GDDKiA o uwzględnienie budowy chodnika i uzyskano odpowiedź, że nie przewiduje się  budowy chodnika w tym roku, ale będzie wykonana korekta skrzyżowań z sygnalizacją świetlną tj. przy ul. Kopernika i Targowej. Pan Prezydent zapewnił, że dzięki poparciu Pan posła R. Pojdy jeszcze raz wystąpi do administratora drogi w sprawie rozpoczęcia w tym roku prac związanych z budową chodnika przynajmniej na odcinku od ul. Rzecznej do działek, jednocześnie deklarując partycypację miasta.

 

Innych głosów nie było.

 

Uchwała Nr XXX/308/05 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Wodzisławia Śląskiego (dot. obszaru oznaczonego symbolem OK 3 położonego przy ulicy Bogumińskiej, przy wlocie do miasta drogi nr 91 od strony granicy państwa w Wodzisławiu Śląskim) została jednogłośnie przyjęta (ilość głosów: za – 14).

 

f)        Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Wodzisławia Śląskiego ( dot. obszaru oznaczonego symbolem OK 5 w obrębie ulic: Chrobrego, Radlińskiej, Radlińskie Chałupki, ograniczonego obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego miasta - tereny przy ul. 26 Marca, Basenowej i Rybnickiej w Wodzisławiu Śląskim).

 

Radny A. Króliczek powiedział, że rzeczywisty obszar Radlina Górnego i Dolnego nie zgadza się  z przedstawionym na mapie. Poprosił, aby sprostować nazewnictwo na mapie.

 

Pan W. Kulej wyjaśnił, że są zapisy ze starych podkładów mapowych w skali 1:5000, które na pewno aktualizowane, one nie pojawiły się w trakcie opracowywania załącznika. Pan Naczelnik zobowiązał się do usunięcia tych napisów.

 

Radny A. Króliczek poprosił Pana Naczelnika o przedstawienie tego planu Radzie Dzielnicy Radlin II, w szczególności chodzi o ustalenie ciągów komunikacyjnych.

 

Innych pytań nie było.

 

Uchwała Nr XXX/309/05 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Wodzisławia Śląskiego ( dot. obszaru oznaczonego symbolem OK 5 w obrębie ulic: Chrobrego, Radlińskiej, Radlińskie Chałupki, ograniczonego obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego miasta - tereny przy ul. 26 Marca, Basenowej i Rybnickiej w Wodzisławiu Śląskim) została jednogłośnie przyjęta (ilość głosów: za – 13).

 

g)      Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Wodzisławia Śląskiego (dot. obszaru oznaczonego symbolem OK 6 przy ul. Młodzieżowej, graniczącego z gminą Lubomia w Wodzisławiu Śląskim). Teren obejmuje w 90% usługi produkcyjne.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że Komisje Rozwoju Miasta i Zdrowia zaopiniowały projekt pozytywnie.

 

Uchwała Nr XXX/310/05 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Wodzisławia Śląskiego (dot. obszaru oznaczonego symbolem OK 6 przy ul. Młodzieżowej, graniczącego z gminą Lubomia w Wodzisławiu Śląskim) została jednogłośnie przyjęta (ilość głosów: za – 14).

 

h)      Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Wodzisławia Śląskiego ( dot. obszaru oznaczonego symbolem OK 8 po południowej stronie ulicy Młodzieżowej w Wodzisławiu Śląskim).

 

Jest to obszar piasków, pól, lichej kategorii gruntów, nastąpi aktualizacja studium uwarunkowań dla tego terenu wraz z projektowaniem planu miejscowego.

 

Radna W. Kiermaszek-Lamla poprosiła, aby przy pracach nad tym planem konsultowano się z Radą Dzielnicy zgodnie ze statutem dzielnicy.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że Komisje Rozwoju Miasta i Zdrowia zaopiniowały projekt pozytywnie.

 

Uchwała Nr XXX/311/05 w sprawie w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Wodzisławia Śląskiego (dot. obszaru oznaczonego symbolem OK 8 po południowej stronie ulicy Młodzieżowej w Wodzisławiu Śląskim) została jednogłośnie przyjęta (ilość głosów: za – 15).

 

i)        Projekt uchwały w sprawie zasad sprzedaży lokali mieszkalnych stanowiących własność Gminy-Miasta Wodzisławia Śląskiego zreferowała Pan Janusz Nowicki Naczelnik Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami.

 

Referujący wniósł autopoprawkę do projektu uchwały, polegającą na uzupełnieniu podstawy prawnej o paragraf 4 ust. 1 w związku z koniecznością publikowania uchwały jako aktu prawa miejscowego.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że Komisje Prawa i Rozwoju Miasta wydały opinie pozytywne w sprawie projektu uchwały.

 

Nikt nie miał pytań do referującego.

 

Uchwała Nr XXX/312/05 w sprawie zasad sprzedaży lokali mieszkalnych stanowiących własność Gminy-Miasta Wodzisławia Śląskiego została jednogłośnie przyjęta z uwzględnieniem autopoprawki (ilość głosów: za – 15).

 

j)        Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XVI/152/03 Rady Miejskiej Wodzisławia Śl. z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie ustalenia wytycznych dla Prezydenta Miasta Wodzisławia Śląskiego przy dzierżawie nieruchomości miejskich poprzez ustalenie minimalnych stawek czynszu dzierżawnego za nieruchomości gruntowe stanowiące własność Gminy-Miasta Wodzisławia Śl. zreferował Pan Naczelnik J. Nowicki.

 

Referujący poinformował, że proponuje się uzupełnić obowiązującą uchwałę w sprawie stawek czynszu dzierżawnego o stawkę 1 zł za m2 za tereny, będące własnością miasta a stanowiące dojazd do nieruchomości prywatnych. Dzierżawca na własny koszt będzie musiał urządzić dojazd.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że Komisje: Prawa i Rozwoju wydały pozytywne opinie w sprawie projektu uchwały.

 

Radny M. Balcer zapytał, czy dotyczy to dróg gminnych?

 

Pan J. Nowicki odpowiedział, że nie dotyczy to w ogóle dróg tylko terenów miejskich, które nie są drogami a będą służyły jako dojazd do prywatnych nieruchomości.

 

Radny A. Króliczek powiedział, że rozumie to zupełnie inaczej. Powiedział, że traktuje to jako  formę myta. Miasto zamiast urządzić drogę każe sobie płacić za możliwość urządzenia dojazdu.  Mówiący wyraził nadzieję, że chodzi tutaj o jednostkowe przypadki. Aby nie było takich przypadków, że miasto, będąc właścicielem gruntu, stanowiącego dojazd do kilku domów,  potraktuje grunt nie jako drogę dojazdową tylko grunt do wynajęcia, za który zażąda zapłaty.

 

Pan Prezydent Miasta A. Krzyżak jeżeli będzie grunt prywatny, stanowiący dojazd do kilku domów, to są dwie możliwości: albo ustanowienie służebności na rzecz pozostałych właścicieli albo urządzenie drogi.  Jeżeli chodzi o grunt miejski to jak najbardziej logiczna jest propozycja, zawarta w projekcie uchwały, bo jeśli ktoś chce dojechać do swojej posesji przez grunt miejski, to dlaczego ma za to płacić miasto? Pan Prezydent powiedział, że są dwa wyjścia albo będziemy robili służebności drogowe albo drogę, tylko kto za nią zapłaci?

 

Pan Leonard Kolorz Przewodniczący Zarządu Dzielnicy Radlin II powiedział, że uchwała może wywołać odwrotny skutek w dzielnicy Radlin II, bo gdy ludzie dowiedzą się, że miasto pobiera pieniądze za przejazd, to ten, który ma służebność będzie występował do pozostałych osób, aby zapłacili mu za korzystanie z jego gruntu. Jaka jest skala takich przypadków w mieście?

 

Pan Naczelnik J. Nowicki odpowiedział, że ten projekt uchwały jest wywołany konkretnym wnioskiem osoby fizycznej. Można powiedzieć, że do dnia dzisiejszego takiej sytuacji w ogóle nie było i spodziewa się, że długo nie będzie. Ktoś dzierżawił grunt od miasta, przez który  dojeżdżał do prywatnej posesji. Część tego gruntu wydzielono i przeznaczono do sprzedaży. Do prywatnej działki jest dojazd z innej strony, ale nie został wybudowany przez miasto. Teraz trzeba skalkulować, czy miasto ma budować 150 metrów drogi czy wydzierżawić grunt o długości 15 metrów i szerokości 4 metrów.

 

Pan Prezydent J. Zemło powiedział, że te sprawy dotyczą indywidualnych przypadków, gdzie właściciel posesji zwraca się z prośbą do miasta o umożliwienie mu dojazdu. Te przypadki, o których mówił Pan L. Kolorz dotyczą służebności drogowych, zapisanych w księgach wieczystych sprzed wielu lat.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że Komisje Rozwoju Miasta i Prawa wydały opinie pozytywne w sprawie projektu uchwały.

 

Uchwała Nr XXX/313/05 w sprawie zmiany uchwały nr XVI/152/03 Rady Miejskiej Wodzisławia Śl. z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie ustalenia wytycznych dla Prezydenta Miasta Wodzisławia Śląskiego przy dzierżawie nieruchomości miejskich poprzez ustalenie minimalnych stawek czynszu dzierżawnego za nieruchomości gruntowe stanowiące własność Gminy-Miasta Wodzisławia Śl. została przyjęta przez Radę (ilość głosów: za – 11, przeciw – 1, wstrzymujących się – 2).

 

k)      Projekt uchwały w sprawie utworzenia rachunku dochodów własnych przy Urzędzie Miasta Wodzisławia Śląskiego zreferowała Pani Janina Szymecka-Pysz Naczelnik Wydziału Inwestycji Miejskich i Gospodarki Komunalnej.

 

Referująca powiedziała, że w związku z nowelizacją ustawy o finansach publicznych następuje likwidacja konta środka specjalnego, gromadzącego dochody z tytułu dzierżaw i zajęcia pasa drogowego w zamian za możliwość utworzenia rachunku dochodów własnych. W planie na ten rok środek specjalny był przewidziany, więc proponuje się utworzenie rachunku dochodów własnych, aby móc wykorzystać te środki na polepszenie jakości dróg. Komisje: Budżetu i Prawa wydały pozytywne opinie w sprawie projektu uchwały.

 

Uchwała Nr XXX/314/05 w sprawie utworzenia rachunku dochodów własnych przy Urzędzie Miasta Wodzisławia Śląskiego została przyjęta (ilość głosów: za – 13, przeciw – 0, wstrzymujących się – 1).

 

Przed przystąpieniem do głosowania pozostałych dwóch projektów uchwał wystąpiła Pani Adrianna Tatarczyk-Makówka Radca Prawny. Powiedziała, że Pan Wojewoda wyraził wątpliwość, czy podjęta uchwała jest prawem miejscowym, czy nie jest. Mówiąca nie podjęła się podania definicji prawa miejscowego, bo takiej definicji nie ma w żadnej ustawie. Ustawa o samorządzie gminnym, która jest podstawą prawną dla poniższej uchwały nie określa, czy jest ona prawem miejscowym. Pani radca stwierdziła, że dyskusje z nadzorem prawnym Wojewody Śląskiego na temat tego, co jest prawem miejscowym trwały i na pewno będą trwały. Dotychczas Pan Wojewoda uznawał, że zasady, objęte poniższymi uchwałami są aktami kierownictwa wewnętrznego i nie wymagają publikacji. Jednak opinia Pana Wojewody na ten temat zmieniła się i teraz uznaje, że należy je opublikować, w związku z czym Pani radca zaproponowała  wniesienie zmiany do projektów uchwał i ich przegłosowanie. Oczywiście jest możliwość wniesienia skargi do WSA, ale sprawa potrwa kilka miesięcy i będziemy czekali na te uchwały. Pani radca poinformowała, że ustaliła z nadzorem prawnym Wojewody Śląskiego sposób rozwiązania i zapewniono ją, że zaakceptują wprowadzone zmiany do uchwał. W związku z powyższym do podstawy prawnej obu uchwał tj. ujętych w punktach 5.l. i 5.ł. wprowadza się art. 4 ust. 1 oraz art. 40 ust.2 punkt 3.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej zaapelował o przyjęcie uchwał.

 

l)        Projekt uchwały w sprawie określenia zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania i najmu na okres dłuższy niż trzy lata.

 

Uchwała Nr XXX/315/05 w sprawie określenia zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania i najmu na okres dłuższy niż trzy lata została jednogłośnie przyjęta (ilość głosów: za – 14).

 

ł) Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr IX/58/97 Rady Miejskiej Wodzisławia Śląskiego z dnia 3 października 1997 roku (z późniejszymi zmianami) w sprawie zasad usytuowania na terenie Wodzisławia Śl. miejsc sprzedaży napojów alkoholowych oraz określenia warunków sprzedaży tych napojów.

 

Radny M. Balcer zapytał, kiedy właściciel sklepu może ubiegać się o kolejną koncesję na sprzedaż napojów alkoholowych po tym jak spóźnił się z wnioskiem o jej przedłużenie?

 

Pani Naczelnik G. Durczok odpowiedziała, że karą za niezapłacenie koncesji jest półroczne oczekiwanie na kolejną koncesję. Jednocześnie zaprosiła Pana radnego do Wydziału, gdzie uzyska konkretne informacje w tej sprawie.

 

Uchwała Nr XXX/316/05 w sprawie zmiany uchwały Nr IX/58/97 Rady Miejskiej Wodzisławia Śląskiego z dnia 3 października 1997 roku (z późniejszymi zmianami) w sprawie zasad usytuowania na terenie Wodzisławia Śl. miejsc sprzedaży napojów alkoholowych oraz określenia warunków sprzedaży tych napojów została przyjęta jednogłośnie (ilość głosów: za – 13).

 

 

Ad 6.

Kontrola Komisji Rewizyjnej.

 

Pan Stanisław Stachoń Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił wyniki kontroli przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną w Służbach Komunalnych Miasta Wodzisławia Śląskiego. Protokół zawiera wnioski pokontrolne, które stanowią załącznik do protokołu z sesji.

 

Pan Przewodniczący S. Stachoń dodał, że Komisja Rewizyjna swoją kontrolą nie objęła targowisk, więc podjęła wniosek, iż taka kontrola zostanie przeprowadzona w sierpniu. Poinformował także, że zwrócono mu uwagę, iż kwota 422 tys. zł z tytułu wpływów do budżetu miasta za parkowanie w 2004 r. w jest niewłaściwa, bo w sprawozdaniu z wykonania budżetu miasta za 2004 rok jest podana suma 222 tys. zł. Zapewnił, że wyjaśni te rozbieżności.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy ktoś ma pytania, dotyczące protokołu z kontroli?

 

Pan Przewodniczący Jan Grabowiecki stwierdził, że protokół z kontroli nie zawiera informacji o tym, jak są realizowane zadania budżetowe miasta. Rada Miejska wykonuje swoje obowiązki poprzez kontrolowanie działalności poszczególnych komórek, w tym realizację budżetu miasta. Brak jest w protokole zapisu o realizacji ustaleń budżetu SKM na 2004 roku. Przedmiotem kontroli nie powinno być to, co kupiły Służby Komunalne Miasta. Mówiący usłyszał, że w protokole jest zapis, iż SKM realizują swoje zadania statutowe prawidłowo. W świetle innego protokołu, dotyczącego SKM i targowisk, to stwierdzenie Komisji Rewizyjnej jest trochę za daleko idące i nie do końca odzwierciedla ten stan. Zaproponował Przewodniczącemu Komisji, aby spotkać się i wyjaśnić sobie, jaki jest cel kontroli Komisji.

 

Radny A. Żabicki zwrócił uwagę, że protokół nie zawiera informacji na temat stanu technicznego obecnego sprzętu SKM, która jest ważną dla Rady, aby wiedziała, czy nie trzeba dokupić jakiegoś sprzętu. Wiadomym jest, że jest zakupiona nowa śmieciarka, ale pozostały sprzęt jest w opłakanym stanie. Pan radny zapytał, jakie były wpływy z opłat parkingowych za 2004 rok?

 

Pan Stanisław Stachoń odpowiedział, że jest to kwota 222.294 zł. W protokole Komisji Rewizyjnej jest kwota, którą podano mu w Służbach Komunalnych Miasta.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej zwrócił się z prośbą do Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, aby wyjaśnił, która z podanych kwot jest właściwa i poinformował o tym na następnej sesji.

 

Pan S. Stachoń powiedział, że przyjmuje uwagi Pana radnego J. Grabowieckiego.

 

Ad 7.

Przyjęcie protokołu z sesji Rady Miejskiej z dnia 24 lutego 2005 roku.

 

Rada Miejska przyjęła protokół z sesji, która odbyła się w dniu 24.02.05 r., uznając go za zgodny z jej przebiegiem (ilość głosów: za – 16).

 

Ad 8.

Wolne głosy i wnioski.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej:

-         Poinformował, że projekt statutu MZWiK otrzyma każdy z członków Komisji Gospodarki i poprosił Pana Przewodniczącego Komisji o wypracowanie przez Komisję uwag do niego. Projekt będzie znajdował się także w Biurze Rady Miejskiej, aby mogli zapoznać się z nim  pozostali radni.

 

Radny R. Szamatowicz zaproponował, aby projekt statutu otrzymali wszyscy radni.

 

Przewodniczący RM przychylił się do propozycji Pana radnego i zapewnił, że projekt zostanie dostarczony wszystkim radnym. Po jego odbiór należy zgłosić się w Biurze Rady.

 

-         Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił pismo Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, w którym poinformował, że w kwietniu i maju br. zespoły kontrolne przeprowadzą kontrole Rad Dzielnic w zakresie podejmowania uchwał, wykorzystania środków i prowadzenia dokumentacji.

Mówiący zaproponował, aby podczas kontroli obecni byli oprócz Przewodniczących Zarządów Dzielnic Przewodniczący Rad Dzielnic.

 

-         Poinformował, że w związku z wnioskiem Komisji Prawa otrzymał pismo Prezydenta Miasta w sprawie Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej Filia w Wodzisławiu Śląskim. Władze miasta proponują, aby budynek po PP Nr 7 przy ul. Wyszyńskiego w ramach zamiany pomieszczeń ze Studium Medycznym przeznaczyć na lokalizację biblioteki.

 

Pan A. Krzyżak Prezydent Miasta stwierdził, że Powiat chce mieć pomieszczenia a miasto ma je zapewnić. Są różne propozycje zabezpieczenia pomieszczeń dla tej biblioteki, m.in. po likwidowanym Przedszkolu nr 7. Jednak chcielibyśmy, aby Urząd Marszałkowski odpłatnie wydzierżawił te pomieszczenia. Pan Prezydent poinformował, że spotka się z radnymi wojewódzkimi w tej sprawie i wtedy zapadną wiążące decyzje. Zaoferował udzielenie informacji w tej sprawie zainteresowanym radnym.

 

Pan E. Porwolik Przewodniczący Zarządu Dzielnicy poinformował, że wczoraj z ramienia Rady Dzielnicy dokonał objazdu  miasta i stwierdził, że miasto jest brudne, a zamiatarki w mieście nie było choć jest ładna pogoda. Zapytał więc, czy zamiatarka jest uszkodzona, czy w ogóle jej nie ma?

 

Pan J. Zemło Zastępca Prezydenta Miasta odpowiedział, że zamiatarka pracuje, ale jej wydajność jest ograniczona i po przejechaniu kilku ulic musi opróżnić pojemnik z odpadami. Władze miasta starają się, aby była na bieżąco wykorzystywana. Zamiatarka i przed świętami, i teraz ciągle pracuje. Pan wiceprezydent zapewnił, że przedyskutują z Panem Dyrektorem możliwość wykorzystania zamiatarki na dwóch zmianach.

 

Radny J. Majda zapytał, kiedy się rozpocznie i zakończy remont mostu na ul. Jastrzębskiej?

 

Pan A. Krzyżak Prezydent Miasta odpowiedział, że odbył spotkanie z Panem Dyrektorem Taborem w sprawie remontu tego wiaduktu. W związku z tym, że remont potrwa ok. pół roku, dobrze byłoby, aby zakończył się przed zimą. Ostatnio nie było nowych wiadomości w tej sprawie. (Wczoraj Pan Prezydent dzwonił do Pana Dyrektora Tabora, ale ten był na urlopie, więc nie uzyskał żadnych informacji). W Starostwie Powiatowym dowiedział się, że jest jakiś problem z terminem przeprowadzenia przetargu i wydaniem decyzji o budowie. Najwcześniej coś będzie wiadomo w przyszłym tygodniu. Pan Prezydent powiedział, że jest za tym, żeby remont rozpoczął się jak najszybciej i skończył się przed zimą.

 

Radna W. Kiermaszek-Lamla zwróciła się z prośbą do Pana Prezydenta, aby służby miejskie spowodowały posprzątanie przystanków autobusowych na terenie miasta.

 

Pan A. Krzyżak Prezydent Miasta przeprosił za obecny wygląd przystanków, ale wiadomo, jak słabym sprzętem dysponują służby komunalne. Należałoby się zastanowić nad dokapitalizowaniem sprzętu Służb Komunalnych i wtedy byłoby mniej powodów do narzekania na jakość wykonanych przez nich prac. Pan Prezydent zaapelował do radnych, aby przy podziale środków mieli na uwadze kupno urządzenia do czyszczenia.

 

Radny J. Majda zwrócił się z wnioskiem do Prezydenta Miasta, aby do udziału w objeździe dróg na Wilchwach zaprosić przedstawiciela Powiatowego Zarządu Dróg.

 

Pan Prezydent J. Zemło zapewnił, że wystąpi z taką prośbą do Powiatu.

 

Radny M. Balcer zapytał, co ma odpowiedzieć dwóm mieszkańcom Wilchw, którzy mają po 46 arów pola i zalesili je, aby mogli uzyskać zwolnienie z podatku?

 

Pan Prezydent J. Zemło odpowiedział, że na wniosek właściciela trzeba by grunt przekwalifikować, aby zostać zwolnionym z płacenia podatku.

 

Radny M. Balcer powiedział, że w grudniu poinformował Pana Prezydenta o zaginięciu poręczy na ulicy Piaskowej, prosząc, aby służby komunalne zabezpieczyły to miejsce. Zamiast poręczy są tam wbite dwa patyki, połączone taśmą. W związku z remontem mostu Pan radny zapytał, które ulice będą obciążone ruchem samochodowym? Już teraz ulicą Turską przejeżdżają tir-y z dużą szybkością. Mówiący zwrócił się z prośbą do Przewodniczącego RM, aby zaprosić na sesję przedstawiciela zakładu gazowniczego w związku z podwyżką cen gazu.

 

PRM zaproponował, aby taką osobę zaprosić na Komisję.

 

Radny I. Serwotka poruszył sprawy:

1/      Od paru dni firma wykonuje dojazd do sklepu Kaufland. Dziwi fakt, że najpierw otwiera się sklep a potem wykonuje się dojazd do niego. Wiadomo, że utrudnienia komunikacyjne potrwają dość długo z uwagi na budowę ronda w ulicy Rybnickiej. Pana radnego interesuje, kto dał zgodę na taki harmonogram robót, że najpierw buduje się sklep a potem dojazd? W pozwoleniu na budowę sprawa dojazdu powinna być uregulowana, więc należy to sprawdzić. Pan radny wyraził obawy, że miasto będzie zakorkowane przez parę miesięcy w związku z planowanym remontem wiaduktu na ul. Jastrzębskiej.

2/      Zalewisko na ulicy Piaskowej – Syrokomli. Pan radny zgłaszał już na Komisji w obecności Pana Prezydenta J. Zemło, ale sprawa staje się coraz bardziej dramatyczna. Zalewisko powiększa się, jest już zalana bramka. Z upływem czasu i wzrostem temperatury nastąpi rozwój chorób, co budzi obawy. Należy więc pilnie zająć się tą sprawą, bo zalewisko to tworzą także ścieki, co może zagrozić stanowi bezpieczeństwa sanitarnego.

3/       Coraz więcej mieszkańców interweniuje u niego w sprawie wykonawstwa kanalizacji wzdłuż ulicy Rybnickiej i w dzielnicy Radlin II. Plac budowy wygląda skandalicznie. Tak nie może wyglądać inwestycja prowadzona przez miasto. Zostało zdewastowane boisko, o czym Pan radny mówił na Komisji a wykonawstwo robót jest tragiczne. Mówiący poprosił Pana Prezydenta o pilne zwołanie wizji lokalnej z wszystkimi osobami kompetentnymi. Stwierdził, że do tej pory mieszkańcy chętnie godzili się na przejście przez ich działki, ale obawia się, że teraz takiej zgody nie będzie a inwestycje będą blokowane.

 

Pan A. Krzyżak Prezydent Miasta:

-          zapewnił, że zostanie sprawdzony harmonogram inwestycji,

-          zapewnił, że zalewisko od dawna jest przedmiotem rozległej korespondencji ze wszystkimi zainteresowanymi tj. Prezesem Kompani Węglowej i odpowiednim Ministrem. Kompania przerzuca tą odpowiedzialność na miasto, a my twierdzimy, że zalewisko powstało na skutek zmiany stosunków wodnych, wynikających z budowy nasypu kolejowego. Okazało się, że Kopalnia 1 Maja przez lata zlecała elektrociepłowni pompowanie tej wody, która przestała to robić, bo Kopalnia jej nie płaciła. Pan Prezydent zapewnił, że interweniuje się w tej sprawie i że temat jest bardzo dobrze znany.

 

Radny I. Serwotka powiedział, że nikogo nie zadowolą krążące pisma a temat trzeba szybko rozwiązać, bo jest to poważny problem, zagrażający bezpieczeństwu stanu sanitarnego. Poprosił o konkretne działania.

 

Pan A. Krzyżak Prezydent Miasta powiedział, że w pismach do Prezesa Kompanii i Ministra zażądano, aby w ciągu 7 dni zostały podjęte określone działania, bo inaczej miasto przeprowadzi postępowanie zastępcze i obciąży ich kosztami.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że także posiada pewne informacje w tej sprawie i zobowiązał się, że włączy się do tej sprawy.

 

Pan A. Krzyżak Prezydent Miasta zapewnił, że niezwłocznie wykona telefon do wykonawcy kanalizacji Pana Motyczki, informując go, że będziemy organizowali wizję lokalną.

 

Pan wiceprezydent J. Zemło zapewnił, że zaprosi się do udziału w wizji lokalnej inspektorów nadzoru z Wydziału Inwestycji i wykonawcę tj. Pana prof. Motyczkę. Jednocześnie Pan Prezydent poinformował, że uwagi mieszkańców i radnych są ciągle wyjaśnianie, jeżeli są potrzebne drobne zmiany np. przebiegu trasy, to jest to na bieżąco korygowane. Do 30 maja drenaż boiska ma być wykonany i nastąpi jego oddanie do użytku. Zapewnił, że w trybie pilnym zwołana będzie wizja z zainteresowanymi stronami.

 

Radny I. Serwotka zwrócił uwagę, że inwestorem jest tutaj miasto, więc ono musi zadbać, aby było to wykonywane zgodnie z dokumentacją. Telefonowanie nie jest działaniem do końca satysfakcjonującym.

 

Pan Prezydent J. Zemło powiedział, że nie otrzymuje pism od mieszkańców, świadczących o nieprawidłowościach, dlatego sądzi, że niektóre rzeczy są już załatwione, a Panu radnemu  o tym nie wiadomo. Mówiący zapewnił, że wszystkie sygnały od mieszkańców i radnych na miejscu są konsultowane z inspektorem nadzoru.

 

Radny A. Króliczek poinformował, że po gwałtownych roztopach śniegu w dzielnicy Radlin II doszło do podtopienia niektórych posesji. Poprosił, aby podjąć działania na przyszłość w zakresie uregulowania gospodarki wodnej w tym rejonie, bo te zdarzenia mają miejsce nawet po większej ulewie. Nawet Rada Dzielnicy przeznaczyła pewne swoje środki na uregulowanie naturalnych cieków wodnych. Mówiący poprosił o szybką interwencję w tej sprawie, wskazując miejsca systematycznych podtopień: na ulicy Rybnickiej u Państwa Jambor, przy ulicy Chrobrego u Państwa Nowak i Kwiczała.

Pan radny przyznał, że uczestniczył w wizjach lokalnych, dotyczących budowy kolektora B i stwierdził, że po zimie pojawiły się sprawy konieczne do uporządkowania. 

 

Pan wiceprezydent J. Zemło wyjaśnił, że jest tam naturalny jar i ciek wodny, który wpływa na posesję prywatną przy Chrobrego. Istniejąca tam sieć kanalizacja nie zdoła odebrać zwiększonej ilości wody. Zapewnił, że rozważy, czy będzie możliwość założenia jeszcze jednej studzienki kanalizacyjnej w tym miejscu. Poinformował, że problem jest znany od kilku lat, bo w 1997 roku te posesje też zostały podtopione i dlatego założono drenaż odprowadzający wodę do kanalizacji. Jeżeli zaś chodzi o posesję na ulicy Rybnickiej, to tam woda spływa m. in. z ulicy Letniej. W związku z tym Pan Prezydent porozmawia z przedstawicielem Powiatowego Zarządu Dróg w sprawie poprawienia terenu, stwarzającego zagrożenie powodziowe.

 

Radny A. Króliczek zapytał, czy nie należałoby powrócić do sprawy pogłębienia rzeki Leśnicy, w której wszystko się komasuje?

 

Radny J. Grabowiecki powiedział, że jego firma ma siedzibę w rejonie sklepu Kaufland i to, co działo się na drodze w tygodniu przedświątecznym wyobraża sobie ten, kto tam był. Chmara ludzi chodzących wzdłuż drogi, rondo zakokorkowane aż do ulicy Basenowej. Stwierdził, że jest to dla  niego przykład, że w tym mieście są podmioty lepsze i gorsze. Mówiący przytoczył przykład ze swojej pracy. Pilnie potrzebował wydania pozwolenia na budowę, ale otrzymał ostrzeżenie, że jeżeli zacznie się budowę przez uprawomocnieniem się decyzji, to nadzór wstrzyma budowę. Stwierdził, że to oznacza, że ściga się podmioty z terenu miasta, a preferuje się te spoza miasta. Dziwnym trafem zdarzyło się, że wybudowano sklep bez dojazdu. Mówiący podkreślił, że w tym mieście są podmioty lepiej i gorzej traktowane przez Urzędy. Drugą sprawą jest inwestycja na ul. Rybnickiej. Również do niego przyjeżdżają ludzie, którzy dziwią się wykonawstwu tej inwestycji. Tak samo było z robotami na ulicy Kubsza, które zakończono w grudniu i rozpoczęto w marcu. Przez całą zimę kostka brukowa leżała obok drogi, chodnik był rokopany. Ludzie pytali Pana radnego, kto to robi, to odpowiadał, że miasto. Natomiast przy odśnieżaniu chodnika przy ulicy Matuszczyka wyrwano i wyrzucono na skarpę barierkę zabezpieczającą. Przechodnie omijali to miejsce, rozgrzebaną inwestycję pozostawiono. Jeżeli inwestycji nie zakończono, to należało ją zabezpieczyć a teren posprzątać przed zimą. Pan radny stwierdził, że być może inne inwestycje w mieście są tak samo prowadzone jak te, które wymienił. Następnie mówiący wypowiedział się na temat ulicy Radlińskiej. Stwierdził, że jest to ulica, szczególnie na odcinku Matuszczyka – Leszka, zapomniana przez wszystkich a cały czas słyszy się, że jest to centrum miasta. Dopiero po dwóch interwencjach w Starostwie drogę odśnieżono. Mówiący podkreślił, że w tym rejonie mieszka 9 tys. ludzi. Zapytał, czy władze miasta tego nie zauważają? Zdaniem Pana radnego należałoby tą ulicę przejąć od Powiatu, bo trudno uwierzyć, żeby Powiat potraktował ją jako centralną ulicę w mieście. Mówiący poinformował, że odwiedził inne rejony miasta i stwierdził, że ulice są odśnieżone a mieszka przy nich tylko 200 osób. Pan radny zwrócił się z prośbą do władz miasta, aby ulica Radlińska, uważana za centrum miasta, była utrzymywana w stanie jak przystało na centrum miasta. Zaapelował o przejęcie tej ulicy przez miasto. Ponadto stwierdził, że sprawą pilną jest konieczność zabudowania sygnalizacji świetlnej w rejonie budynku nr 168 przy wjeździe z ul. Radlińskiej do „Spara”, gdzie doszło już do poważnego wypadku drogowego.

Następnie Pan radny J. Grabowiecki poprosił Pana Prezydenta o wyjaśnienie spraw, zawartych w Informacji o jego pracy między sesjami:

-         Punkt 8 na stronie 4 – decyzja w sprawie przeznaczenia części nieruchomości gruntowej, stanowiącej własność gminy Miasta Wodzisławia Śl.... pod urządzenie komunikacji samochodowej z przeznaczeniem podstawowym pod parkingi,

-         Punkt 11 na stronie 4 w sprawie partycypacji miasta w kosztach modernizacji ulicy Gałczyńskiego. Pan radny powiedział, że proszono o przygotowanie informacji dla radnych o współfinansowaniu przez miasto inwestycji drogowych, których administratorem jest inny podmiot. Chciałby mieć taką informację, aby móc ją porównać do informacji o innych miastach. Stwierdził, że jakimś standardem się stało, iż miasto musi partycypować w drogach powiatowych, a Powiat nie chce partycypować w jego drogach. Mówiący zapytał, jakie środki finansowe i na jakie drogi powiatowe przeznaczono w roku ubiegłym, a jakie planuje się przeznaczyć w tym roku?

-         Punkt 15, podpunkt 4 na stronie 5 – podatek vat od wieczystego użytkowania gruntu. Stwierdził, że lapsus ustawowy spowodował, iż gminę obciąża się podatkiem vat, zaś ona  może obciążyć tym podatkiem wieczystych użytkowników gruntu przed dniem 1 maja 2004 roku. Zapytał Pana Prezydenta, czy zwrot wpłaconego podatku vat będzie obciążał mieszkańców, czy tylko gminę?

 

Pan A. Krzyżak Prezydent Miasta zwrócił uwagę na niekonsekwencję w wypowiedzi Pana Przewodniczącego J. Grabowieckiego, ponieważ z jednej strony mówi, że należy przejąć drogę od Powiatu a z drugiej strony kwestionuje partycypację miasta w drogach powiatowych.

 

Pan radny J. Grabowiecki wyjaśnił, że chodzi o to, że jeżeli przejmuje się drogi, przy których są 4 domy jednorodzinne, to tym bardziej należy przejąć drogę, z której korzysta 9 tysięcy ludzi.

 

Pan A. Krzyżak Prezydent Miasta powiedział, że można zastanowić się nad przejęciem tej drogi, chociaż nie wiadomo, czy będzie to technicznie możliwe. Nie zgodził się ze stwierdzeniem, że nikogo  nie interesuje ulica Radlińska, bo co parę dni dzwonił do PZD i prosił o jej uporządkowanie.

 

Pan Naczelnik Nowicki wyjaśnił punkt 8 Informacji Prezydenta Miasta. W pobliżu piekarni Pana Sobali w dzielnicy Wilchwy jest teren stanowiący początek jaru, który został wysypany, utwardzony.

 

Pan radny J. Grabowiecki przypomniał sobie, że była o tym mowa na Komisji Rozwoju i podziękował za dalsze wyjaśnienia.

 

Pan Prezydent J. Zemło wyjaśnił punkt 11 Informacji Prezydenta Miasta. Ulica Gałczyńskiego jest w części drogą miejską, w części - Kopalni 1 Maja i Starostwa Powiatowego. Za CKU są budynki i miejskie działki. Stąd zapis o wspólnej partycypacji w kosztach modernizacji drogi, chociaż zdaniem Starostwa to miasto powinno w całości sfinansować remont, bo jest to droga do budynków mieszkalnych. Miasto przejmie drogę dopiero po wspólnym jej wyremontowaniu.

 

Radny J. Grabowiecki zapytał, czy zasadne jest przekazanie miastu dróg, które stanowią dojazd do domów wielorodzinnych i domków jednorodzinnych lub wtedy, gdy część drogi jest spółdzielni, część jest własnością prywatną lub miejską?

 

Pan wiceprezydent J. Zemło podkreślił, że dzisiaj ulica Gałczyńskiego ma 3 właścicieli.

Odpowiedział na pytanie Pana J. Grabowieckiego, że w takich przypadkach reguluje się stany prawne i przejmuje, jednocześnie podkreślając, że każda sprawa musi być rozpatrywana indywidualnie.

 

Pan J. Grabowiecki zapytał Pana wiceprezydenta, czy jest zasadne przekazanie drogi miastu w przypadku, gdy jednocześnie jest ona własnością spółdzielni, gminy i osoby prywatnej lub   jest to zasadne tylko wtedy, gdy Powiat jest stroną?

 

Pan wiceprezydent J. Zemło zrozumiał z wypowiedzi Pana J. Grabowieckiego jakoby miasto hołubiło Powiat poprzez dofinansowywanie zadań. Otóż na wniosek Rad Dzielnic Urząd Miasta stara się te sprawy rozpatrywać. W tym roku Prezydent Miasta zadecydował o możliwości dofinansowania do wysokości 1/3 wartości inwestycji a nie w 50 % jak to było w roku ubiegłym. Jednak jeżeli wolą Rady Miejskiej będzie, żeby niedofinansowywać nie naszych zadań, to nie będziemy tego robić. Podkreślił, że stara się pilnować interesów miasta, ale również rozumie potrzeby Rad Dzielnic i mieszkańców. Trudno zgodzić się z twierdzeniem, że Wodzisław segreguje ludzi, jednym pozwalając a innym nie. Podkreślił, że Starostwo Powiatowe wydało pozwolenie na budowę Kaufland-u. Jeśli chodzi o budowę ronda przy ulicy Rybnickiej Pan wiceprezydent powiedział, że miasto dawało swoje warunki, ale decyzja wiążąca należała do GDDKiA. Na przełomie lipca i sierpnia rondo ma być oddane do użytku. Przyznał, że podjął decyzję o remoncie ulicy Kubsza, który miał rozpocząć się zimą i w 5% nie został wykonany na skutek mrozów. Potwierdził, że porzucona barierka na ul. Matuszczyka spowodowała, iż mieszkańcy musieli przechodzić poboczem. Wszystkie te zadania były realizowane do 15 stycznia, bo sprzyjały temu temperatury. Trudno pogodzić się ze stwierdzeniem, że było to synonimem złej roboty. Pan wiceprezydent przyjmuje sugestie Pana Przewodniczącego i postara się, aby w przyszłości lepiej organizowano pracę. Odnośnie ulicy Radlińskiej Pan Prezydent powiedział, że jest to droga powiatowa, więc Powiat musi wyrazić zgodę na jej przejęcie. Ocenił, że nie ma szans na jej przejęcie. Zapewnił, że wszystkie sygnały na temat ulicy Radlińskiej od razu przekazywał do Powiatu. Odnośnie zabudowania sygnalizacji świetlnej przy budynku 168 Pan Prezydent zwróci się do Powiatu, i jeżeli przepisy pozwolą, będzie przekonywał jego władze o słuszności zadania. Odnośnie partycypacji w zadaniach drogowych innych zarządców dróg jest tak, jak już mówił. Poinformował, że taką deklarację złożono odnośnie budowy chodnika przy ulicy Bogumińskiej. Jeżeli starania Pana Posła Pojdy i Pana Prezydenta Krzyżaka odniosą skutek, to miasto pomoże w sfinansowaniu budowy tego chodnika.

 

Pan Naczelnik J. Nowicki odpowiedział w sprawie przejęcia budynku wartowni. Poinformował, że Kompania Węglowa zwróciła się z wnioskiem o przejęcie przez miasto własności wartowni i budynku informatyki. Zgodnie z przepisami miasto musiałoby kupić wartownię według wartości określonej przez rzeczoznawcę albo przejąć za zaległe podatki. Po rozpatrzeniu wniosku stwierdzono, że biurowiec jest miastu niepotrzebny, choć jest w bardzo dobrym stanie, a tym bardziej wartownia, której wartość jest znikoma. Trudno sobie wyobrazić, aby wykorzystać biurowiec na mieszkania.

Odnośnie punktu 4 na stronie 3 – decyzja Prezydenta Miasta o skierowaniu do sądu wniosku przeciwko firmie „Klockiewicz” Spółka Jawna.  Wyjaśnił, że chodzi o nieruchomość za stacją benzynową Pana Grzesia, który w połowie naruszył własność miasta poprzez zabudowanie nieruchomości zbiornikami. Prezydent wyraził zgodę na przeniesienie własności na rzecz firmy, ale odpłatnie. Ponad rok temu zaproponowano firmie zapłatę należności, która przez cały rok prosiła o przesunięcie terminu zapłaty z różnych powodów. Kilkakrotnie Pan Prezydent wyrażał na to zgodę, ale należność nie została uiszczona. Wystąpiono więc do sądu o ściągnięcie należności przez Komornika.

 

Pan radny A. Króliczek zapytał, czy sprzedano budynki po stacji diagnostycznej na byłej kopalni 1 Maja?

 

Pan Prezydent J. Zemło odpowiedział, że w październiku ub. roku nie informując o tym miasta, sprzedano je Panu Wronie.

 

Pan Wojciech Mitko Dyrektor MZOPO wypowiedział się w sprawie przeniesienia PP Nr 12 do SP Nr 17. Podkreślił, że sprawy kadrowe wyjaśniał Wydział Edukacji i dlatego poinformuje  o aspekcie technicznym tego przeniesienia. Powiedział, że trwają uzgodnienia z Sanepidem, którego pracownik nie widzi przeszkód do zrealizowania zaproponowanego wariantu przeniesienia przedszkola. Własnymi siłami została sporządzona dokumentacja i złożona w Sanepid-zie, który oczekuje drobnego uzupełnienia. Mówiący wyraził przekonanie, że w ciągu 2 tygodni te uzgodnienia zostaną sfinalizowane. Osobiście nie widzi przeszkód, aby cokolwiek mogło zakłócić wariant przeniesienia przedszkola.

 

Radny H. Waniek zapytał, czy to przeniesienie nie poskutkuje zwolnieniami pracowników?

 

Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że dokładnie wyjaśniłby to Pan Ciesielski, który w poniedziałek wraca do pracy po zwolnieniu lekarskim.

 

Radny A. Króliczek zapytał, czy prawdą jest, że będą budowane schody do osobnego wejścia lub prawdziwą jest wersja, że główne wejście na plac szkoły będzie wejściem do przedszkola oraz co jest wiadomo w sprawie zagospodarowania budynku po PP Nr 12?

 

Pan Dyrektor W. Mitko odpowiedział, że są dwa warianty wejścia do przedszkola. Pani inspektor Sanepid-u miała zastrzeżenia do wejścia od strony przedszkola, na łączniku między salą gimnastyczną a szkołą i bardziej poprawnie ustosunkowała się do wariantu wejścia od podwórza. To wejście jest otwierane tylko w czasie przerwy, bo uczniowie wchodzą do szkoły od strony przychodni.

 

Radny A. Króliczek zapytał, czy wstępna kalkulacja kosztów, dotycząca przeniesienia przedszkola wystarczy na zrobienie prac adaptacyjnych i czy planowane środki są wystarczające?

 

Pan Dyr. W. Mitko powiedział, że kalkulacja wykonana przez MZOPO była wstępną, szacunkową i wskaźnikową. Jeżeli chodzi o elementy wymagające poprawy stanu technicznego, założono 10% wzrost kosztów na nieprzewidziane wydatki. Kalkulacja nie była zrobiona na podstawie dokumentacji tylko na podstawie własnej wiedzy i wymagań Sanepid-u, czyli wskaźnikowo. Zapewnił, że założone elementy będą wykonane, ale konkretna kwota wyniknie z kosztów realizacji zamówienia.

 

Radny A. Króliczek poprosił, aby informowano radnych co jakiś czas, na jakim etapie są prace związane z przeniesieniem przedszkola.

 

Radny H. Waniek zapytał, czy miasto jest w stanie zagwarantować środki w wysokości ponad 100 tys. zł na wydatki związane z przeniesieniem przedszkola, aby nie okazało się, że wprowadzi się dzieci do przedszkola a remont nie będzie dokończony?

 

Pan A. Krzyżak Prezydent Miasta odpowiedział w kwestii podatku vat. Zgodził się, że jest tutaj lapsus prawny. Chodzi o to, że jeżeli wpłaci się vat, to podejmiemy działania do jego odzyskania. Mówiący stwierdził, że ukazało się mnóstwo artykułów na temat wieczystego użytkowania, ale nie ma jednej wiążącej interpretacji. Te działania w kwestii podatku vat podejmują również wszystkie ościenne gminy.

 

Radny J. Grabowiecki zrozumiał to w ten sposób, że jeżeli miasto zapłaci podatek, to będzie u wieczystych użytkowników szukało środków do zwrotu.

 

Pan A. Krzyżak Prezydent Miasta powiedział, że u wieczystych użytkowników lub u Skarbu Państwa.

 

Pan J. Grabowiecki stwierdził, że to oznacza, iż wszyscy mieszkańcy, którzy mają wieczystą dzierżawę zapłacą dodatkowo 22% vat. Wyraził obawy, że wywoła to podobne emocje jak w przypadku stawki podatku od nieruchomości za tzw. siedlisko.

 

Pan A. Krzyżak Prezydent Miasta powiedział, że zależy to od interpretacji organów, które o tym zadecydują.

 

Radny M. Balcer poprosił, aby służby komunalne zajęły się zdewastowanymi barierkami na moście znajdującym się na ul. bocznej Piaskowej, ponieważ przedstawiciele Powiatu twierdzą, że teren, na którym znajduje się most, nie jest własnością Powiatu.

 

Pan wiceprezydent J. Zemło powiedział, że jest to teren Kopalni 1 Maja i dlatego Powiat nie może podejmować żadnych działań. Zapewnił, że interweniowano już w tej sprawie i oczekuje się na odpowiedź.

 

Radny M. Balcer zapytał, jak długo trzeba czekać na zabezpieczenie tego mostu?

 

Pan wiceprezydent J. Zemło odpowiedział, że jeszcze raz zwróci się do Kopalni w tej sprawie.

 

Radny M. Balcer zapytał, kiedy nastąpi wycięcie drzew w ul. Krótkiej, ponieważ gmina Mszana chce przystąpić do robót?

 

Pan Prezydent J. Zemło powiedział, że prace są realizowane wspólnie, ale inwestorem wiodącym jest tutaj Miasto Wodzisław Śl.. Gmina Mszana dofinansowuje zadanie i zabezpiecza sprawy związane z własnościami na ich terenie. 

 

Radny M. Balcer poprosił, aby zająć się dwiema rodzinami z Wilchw, które potrzebują pomocy .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że sprawę należy załatwić indywidualnie a nie na forum sesji.

 

Radna T. Nagrodzka zwróciła się z prośbą do Przewodniczącego Rady Miejskiej, aby kontrolował wypowiedzi radnych podczas sesji, aby dotyczyły przedmiotu obrad sesji i skorzystał z prawa odebrania głosu tym radnym, których wypowiedzi dotyczą ich indywidualnych spraw.

Następnie Pani radna zapytała Prezydenta Miasta, dla kogo ma być zakupiona kserokopiarka w sprawie czego powołano Komisję Przetargową do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w celu wyboru najkorzystniejszej oferty na dostawę kserokopiarki?

 

Pan A. Krzyżak Prezydent Miasta odpowiedział, że ma zostać przeznaczona do Urzędu Miasta.

 

Radny A. Króliczek zwrócił uwagę, że nie uzyskał odpowiedzi na pytanie dot. budynku PP nr 12?

 

Pan Prezydent Miasta odpowiedział, że na razie nie ma koncepcji jego zagospodarowania.

 

Na tym zakończono punkt Wolne głosy i  wnioski.

 

Ad 9.

Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że porządek obrad XXX sesji został wyczerpany i zamknął obrady.

 

 

 

                                                             Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                                  Wodzisławia Śląskiego

                                                                  /-/ Wacław Mandrysz


Załączniki
Brak załączników w dokumencie.

Osoba wprowadzająca dokument Sebastian Dziuba

Rejestr zmian dokumentu
04.05.2005    Utworzenie dokumentu. (Sebastian Dziuba)
 

    Administracja serwisu   Redakcja  
    Informacje nieudostępnione w biuletynie
    Intrukcja użytkowania biuletynu