Starostwo Powiatowe w Wodzisławiu Śląskim

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ SEKAP DE EN

Start YouTube RSS Kontakt Mapy Pogoda

 

 

 

Strona startowa/Dla mieszkańca

24 listopada 2008, aktualizacja: 9 lutego 2012 Drukuj Zwiększ Zmniejsz Domyślnie

ISO 9001:2008


System Zarządzania Jakością wg normy ISO 9001:2008

Zarządzanie urzędem, jakim jest Starostwo Powiatowe w Wodzisławiu Śląskim, to zadanie bardzo złożone. Z jednej strony,  to zestaw zadań publicznych, które są realizowane na rzecz mieszkańców Powiatu,  z drugiej strony to struktura organizacyjna, która te zadania realizuje. Wysoka jakość usług świadczonych przez Starostwo na rzecz mieszkańców Powiatu nie jest zatem dziełem przypadku. Aby sprostać wymaganiom konieczne jest konsekwentne wdrażanie nowoczesnych metod  i narzędzi zarządzania organizacją. Współczesna wiedza  z tego  zakresu  pozwala na takie zorganizowanie  pracy urzędu, aby wysoka jakość usług była stałą jego właściwością. System ten opiera się przede wszystkim na wymaganiach międzynarodowej normy EN ISO 9001:2008. Pozwala ona na stworzenie standardów postępowania pracowników Starostwa Powiatowego, dających w efekcie usystematyzowanie, powtarzalność działań i możliwość ich doskonalenia. Nowoczesne spojrzenie na organizację jaką jest Starostwo Powiatowe akcentuje przede wszystkim  powiązania między działaniami wynikające ze współpracy poszczególnych komórek organizacyjnych, które w konsekwencji prowadzą do efektywnego wykonania określonego zadania. Ten zbiór czynności wzajemnie ze sobą powiązanych, mających określony cel nazywany jest procesem. I tak na przykład wydanie decyzji administracyjnej w konkretnej sprawie można określić jako wynik pewnego procesu, stąd tak istotne jest sprawowanie nadzoru nad nim i zarządzanie w taki sposób, by określić optymalny zakres czynności niezbędnych, przy jednoczesnym  maksymalnym skróceniu załatwienia danej sprawy.
System Zarządzania Jakością w Starostwie został zaprojektowany, opracowany i wdrożony w latach 2004-2005.
W oparciu o normę ISO opracowana została Polityka Jakości, Księga Jakości oraz szczegółowe procedury i instrukcje systemowe, które opisują postępowanie pracowników podczas realizowania zadań i są gwarancją systematycznej poprawy warunków obsługi klienta i efektów pracy. Wielomiesięczny wysiłek został zwieńczony w dniu 4 listopada 2005r. uzyskaniem certyfikatu,  wydanego przez Polski Rejestr Statków S.A. w Gdańsku, instytucji  o wysokiej pozycji w kraju, upoważnionej do certyfikacji systemów zarządzania jakością, której certyfikaty uznawane są na całym świecie. We wrześniu 2008r. Starostwo poddane zostało auditowi odnowieniowemu i ponownie uzyskało potwierdzenie, że jest urzędem  przyjaznym wobec klienta, spełnia standardy i wymogi jakościowe. 14.09.2011 r. Starostwo po raz kolejny otrzymało certyfikat potwierdzający zgodność funkcjonowania SZJ z normą ISO 9001:2008

Zakres certyfikacji:

Usługi wynikające z zadań powiatu ziemskiego realizowane przez Starostwo Powiatowe

Wprowadzenie Systemu Zarządzania Jakością pomaga nam m.in. lepiej definiować, spełniać oczekiwania i wymagania naszego klienta, zmniejszać straty poprzez eliminowanie błędnych usług administracyjnych. Ponadto dzięki wdrożonemu systemowi praca naszego urzędu jest uporządkowana, a kompetencje i odpowiedzialność jasno określone.

Otrzymanie Certyfikatu stwierdzającego zgodność z wymaganiami normy ISO 9001:2008 potwierdza funkcjonowanie Starostwa zgodne z wymaganiami prawnymi i administracyjnymi krajów UE, ale również zobowiązuje nas do ciągłego doskonalenia. Doskonalenie skuteczności Systemu Zarządzania Jakością,  a tym samym zarządzania Starostwem opiera się na: auditach wewnętrznych, systematycznej analizie informacji, okresowych przeglądach zarządzania, podejmowaniu działań korygujących  i zapobiegawczych, badaniu satysfakcji klienta z poziomu świadczonych usług.
Ważnymi dokumentami Systemu Zarządzania Jakością są:
-  Polityka Jakości
-  Księga Jakości
-  cele jakości